نقدِ «مملکت»

زنگ خطر «فساد سیستماتیک»

* علی‌رضا مهدی‌زاده

زنگ خطر «فساد سیستماتیک»

مملکت آنلاین،  میزان بالای رشوه(رشاء و ارتشاء) و اختلاس خرد و کلان، بهره‌های بالای بانکی در قبال خدمات فَشَل و پردردسر بانک‌ها و نهادهای مالی مملکت به مردم، عدم تنظیم مناسب بازار در زمینه‌ اقلام و کالاهای مصرفی و اساسی موردنیاز مردم از تولید تا مصرف جزء درحالی‎که اصلی‌ترین کار دولت تنظیم بازار است، مافیای تولید و قیمت‌گذاری بالای خودروهای غیراستاندارد داخلی، مافیای تولید و قیمت‌گذاری بالای لوازم‌خانگی داخلی بدون افزایش کیفیت‌شان، زمین‎خواری به‎صورت گسترده، تنها چند نمونه نفوذ جدی مویرگی فساد و نشانگر فساد سیستماتیک در مملکتمان است.

درواقع نمی‌گوییم که کل سیستم خراب است ولی قطعی است که بسیاری از دستگاه‌های مسئول و ناظر مبارزه با فساد، خودشان هم مشکل و مفسده دارند که برخوردهای زیاد و تند ارگان‌هایی مانند قوه‎قضائیه، ناجا، شهرداری‌ها، ادارات منابع طبیعی، دهیاری‌ها و... با متخلفان زیرمجموعه‌شان، تأییدکننده این فساد سیستماتیک است و در این صورت، باید مبارزه سیستماتیک هم وجود داشته باشد؛ چراکه این‌همه فساد در ارکان مختلف، نشان می‌دهد فاسدان حتی در مراکز قانون‌گذاری، نظارت و تصمیم‌گیری کشور نیز نفوذ کرده‌اند.

شاید یکی از بزرگ‌ترین علل فساد در کشورمان اقتصاد دولتی و نفتی است، چون دولت فقط دولت توزیع‌کننده جوازها و توزیع‌کننده امکانات است که باید منابع نفتی را توزیع کند و از طرفی مردم نیز برای هر اقدامی باید اجازه بگیرند و گرفتار بروکراسی اداری و امضاهای طلایی بشوند که هر دو این‌ها فسادزا هستند.

راه‎حل برای جبران کاهش اعتماد جامعه نسبت به عملکرد مسئولان در زمینه مبارزه با فساد سیستماتیک، فقط شفافیت با نظارت همگانی خواهد بود که از نظارت متمرکز دولت و حاکمیت نیز مؤثرتر است؛ جلب رضایت مردم با اصلاح قوانین و ساختارها در گلوگاه‌های فسادزا مانند اجرا و تحکیم قوانین مبارزه با پول‌شویی و فساد در بخش‌های صادرات و واردات، گمرک، بیمه و...، نقش‌آفرینی تشکل‌های صنفی، اصلاح نهادهای عمومی و دولتی، اصلاح روش عملکردی نهادهای مردمی مانند مجلس و شوراهای شهر و روستا، ارتقای فرهنگ عمومی، همکاری همگانی با دستگاه‌های ناظر مسئول مانند حراست و بازرسی، شفافیت آرا و تصمیم قانون‌گذاران، دسترسی آزاد و واقعی مردم به اطلاعات، استقرار دولت الکترونیک، پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی ضدفساد و استفاده از تجارب بین‌المللی دراین‌باره، عوامل مهمی برای تقویت و توسعه نظارت عمومی مردم در مسائل جامعه است.

متأسفانه حوزه شفافیت و مبارزه با فساد در مملکت، زیاد جدی گرفته نشده است و گویا عزم و اراده لازم  وجود ندارد، گرچه نسبت به چندسال گذشته روند بهتری را شاهدیم؛ از سوی دیگر، قانون در حوزه مبارزه با فساد زیاد است ولی قانون خوب و اجراپذیر بسیار کم است و البته طبیعی است که مبارزه با فساد باید اول از سرچشمه‌های بالادستی شروع شود.

اگر قرار است فساد در کشورمان بیش از این سیستماتیک نشود و جامعه اداری و تجاری رو به اصلاح برود، دستگاه‌های مسئول مبارزه با فساد نباید خودشان به درجه‌های مختلف آلودگی و فساد برسند؛ فساد در مجلس، قوه‎قضائیه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، اوقاف و دیگر نهادهای مسئول حفظ سلامت و امنیت سیستم، با نفوذ مفسدان به مجاری تدوین قانون و ورودشان به دستگاه‎های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، بسیار خطرناک و گزنده می‌شود.

تقویت بخش خصوصی و کم‌رنگ کردن اقتصاد فسادآمیز رانتی و انحصاری دولتی و نفتیِ همراه با رشوه و اختلاس، مانع از خروج شاکله مدیریتی کشور از حالت اعتدال می‌شود؛ از آن‌سو، اختلاف فاحش بین دریافتی کارمندان عادی ادارات دولتی با هم‎طرازانشان در برخی سازمان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی باعث گسترش زیرمیزی، رشوه، اختلاس و... شده است؛ بگذریم از دریافتی‌های نجومی و خدمات دولتی در انحصار برخی از مدیران ارشد و مقامات کشور یا خانواده، آشنایان و رفقای آنان که باعث بدبینی و کاهش شدید اعتماد عمومی مردم نسبت به حکمرانی و حاکمان شده است.

در تعریف مدرن فساد آمده است که «فساد، بازتاب پشت کردن سیاست‌گذاران به قاعده‎گذاری‌های مشوق تولید و ناکامی آن‌ها در جلب اعتماد سرمایه‌گذارانِ مولّد است»؛ عدم تقویت و حمایت ویژه واقعی از تولید، عدم حذف رانت‎های مختلف از اقتصاد، عدم مقابله با بحران‌آفرینی‌هایی مانند افزایش نرخ ارز و نرخ بهره ۱۰ برابری برای تولیدکنندگان نسبت به میانگین جهانی، عدم مبارزه با انعطاف در مالیات بر ثروت‎های رانتی و بادآورده ناشی از زدوبندها و پشت‎پرده‎های مشکوک، آوردن فشارهای عجیب‌وغریب برای مالیات بر مصرف که کمر مردم را خمیده‎تر از قبل می‎کند و...، همگی آثار خطرناکی دارد که در قامت ناهنجاری‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی، ظاهر می‌شوند.

به‌هرتقدیر، همه مدیران ارشد، میانی و جزء کشور باید ابتدا با «امربه‌معروف و نهی‎ازمنکر» خودشان و بعد، با انجام این فریضه نسبت به زیردستانشان، آستین همت بالا بزنند و گام عملی در راه مبارزه با فساد سیستماتیک و شبکه‌ای بردارند، چراکه زنگ خطر «فساد سیستماتیک» سال‎هاست در لایه‌های مختلف نظام اداری و اجتماعی کشور، به صدا درآمده و اگر به این زنگ خطر توجه جدی و ریشه‌ای نشود، آتش آن، هم اقشار مختلف جامعه را می‌سوزاند و هم درخت تناور مدیریت فاسد مملکت را ریشه‌کن و سرنگون می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر