خشکسالی به ترکیه رسید

بحران کم آبی, در کمین ترکیه قرار دارد.

خشکسالی به ترکیه رسید

به گزارش مملکت آنلاین، مشاور علمی انجمن حفاظت محیط زیست ترکیه در آستانه روز جهانی تالاب ۲ فوریه نسبت به خطر خشکسالی و بحران آبی در این کشور هشدار داد.

به گزارش NTV, دکتر ارول کسیجی مشاور علمی انجمن حفاظت محیط است ترکیه می‌گوید: براساس اندازه گیری‌ها میزان آب موجود در ترکیه در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۸۱.۴۹ میلیارد متر مکعب بود که در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۱۲ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. با توجه به داده ها و افزایش ۱۰ تا ۱۵ درجه دمای هوا بالاتر از نرمال فصلی خطر خشک سالی بسیار شدید در ۱۰ سال آینده پیش بینی می‌شود.

ارول، با اشاره به اینکه ژانویه ۲۰۲۳، یکی از کم باران‌ترین ماه‌ها در این فصل بود گفت: با توجه به منابع آبی که به زیر ۳۰ درصد رسیده است پیش بینی می‌شود که این منابع به زیر ۱۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش یابد به گفته وی براساس نقشه های تهیه شده توسط سازمان ملل متحد، ما خشکسالی بیش از حد انتظار را تجربه می کنیم زیرا مقدار زیادی از آبهای زیرزمینی را مصرف خواهیم کرد.

ارول همچنین با تشبیه تالاب‌ها به موزه‌های طبیعی یادآور شد که تالاب‌ها از جمله مولدترین محیط‌های کره زمین است به صورتی که می تواند زیستگاه بسیاری از پرندگان جانوران حیوانات و گیاهان مختلف بسیاری باشد. تالاب‌ها همچنین نقش بزرگی در اکوسیستم و حیات بشری دارند که متأسفانه با خطر جدی مواجه‌اند. بنابراین برای حفاظت آنها باید تلاش فراوان شود.

ارول می افزاید: ترکیه که به عنوان پر باران ترین کشور خاورمیانه و سرچشمه رودهای پرآب این منطقه بود با رویدادهای شدید آب و هوایی دریاچه های خشک شده و موسیلاژ دریایی دچار پدیده خشکسالی شده و مشکلات کم آبی در این کشور روز به روز افزایش می یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر