طرح جدید ترکیه، چالش جدیدی برای ایران و رود ارس است

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح داپ، منابع آبی ارس را بیش از ۳۰درصد کاهش می‌دهد و به صورت جد، چالش‌هایی برای کشورمان ایجاد می‌کند.

طرح جدید ترکیه، چالش جدیدی برای ایران و رود ارس است

به گزارش مملکت آنلاین، مرتضی محمودوند  با اشاره چالش پیش روی حق‌آبه رودمرزی ارس اظهار داشت: این رودخانه که شریان حیاتی مردم منطقه است با تهدید‌های مختلفی مواجه است که خلاصه به محدود شدن منابع آبی آن نسیت.

وی افزود: این رودخانه به دلیل فعالیت معادن در بالادست و در کشور‌های ارمنستان و ترکیه در حال آلوده شدن است و تذکراتی در این خصوص توسط دستگاه دیپلماسی به کشور‌های همجوار داده شده است.

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: چالش بعدی کاهش سهم آبی ایران از این رودخانه است و بر اساس پیش‌بینی‌ها حاصل از سدسازی‌های ترکیه در «پروژه داپ» سهم کشورمان حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و حتی اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد، امیدواریم همه بخش‌ها نظیر وزارت خارجه، وزارت نیرو، محیط زیست و همه دلسوزان حساس باشند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی کارشناسی ما این است که بیش از ۳۰ درصد از منابع آبی ارس کاهش پیدا می‌کند، گفت: ما بیش از دوسال پیش این موضوع را هشدار دادیم، اما پیگیری‌ها آن گونه که باید تاثیرگذار نبود و امیدواریم تا بیش از این دیر نشده، به صورت اورژانسی اقدام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر