۶۵ درصد مناطق ترکیه در معرض بیابان‌زایی و خشکسالی

شصت و پنج درصد از مناطق ترکیه ازجمله استانهای قونیه، ایندیر، مناطـق آناتولی مرکزی، شرقی و ناحیه جنوب شرقی آناتولی در معرض خطر بیابان زایی و خشکسالی قرار دارند.

۶۵ درصد مناطق ترکیه در معرض بیابان‌زایی و خشکسالی

به گزارش مملکت آنلاین، در این گزارش به نقل از کارشناسان در اثر برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، آلودگی آبهای زیرزمینی از طریق ریختـن پسابهای صنعتی شهری به آن و کشاورزی غیراصولی به عنوان عوامل اصلی بیابان زایی اعلام شده است. کارشناسان توصیه می کنند راهبرد ملی مدیریت انرژی کشور باید تغییر کند و آموزش و ترویج اطلاعات در مورد خطر بیابان زایی و راههای پیشگیری و صرفه جویی نیز می تواند پیش از سن دبستان کودکان آغاز شود.

براساس این گزارش، فقر، بی ثباتی سیاسی، جنگل زدایی، معدن کاوی، چرای بیش از حد، کشاورزی ناپایدار و آبیاری نادرست میتواند به طور کامـل، بهره وری از زمین و فرصت تجدید پذیری آن را تضعیف کنـد؛ بنابراین باید از منابع به درستی و به صـورت محدود استفاده شـده و قانون مجوزها به ویژه در مناطق جنگلی، با شرایط خاص محیط زیستی امروز کشور تنظیم شود. گسترش استفاده از آبیاری قطره ای و هوش مصنوعی در کشاورزی، یکی از راههای نجات از بحران خشکسالی است.

در این گزارش، به الزام پایبندی به تعهدات توافقنامه محیط زیستی سال ۲۰۲۱ پاریس نیز تاکیـد شـده اسـت. ضمـن تسریع بررسی های علمی در مورد مناطق پرخطر از لحاظ خشکسالی در سراسر ترکیه، باید بانک اطلاعاتی نیز در این زمینه ایجاد شود تا بتوان با خطر بیابان زایی مقابله کرد.

گسترش بیابان ها یکی از مشکلات بزرگ جهان امروز است؛ به طوری که هم اکنون بیش از ۱۱۰ کشور جهان را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر تهدید معیشت بیش از ۱/۲ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین، ۱۳۵ میلیون نفر را نیز با خطر مهاجرت اجباری مواجه ساخته است.

انتهای پیام/

منبع: دیلی نیوز

ارسال نظر