مملکتآنلاین گزارش می دهد؛
"لبوبو"؛ فرامتنِ یک عروسک جنجالی
«در سال های گذشته بسیاری از فعالان و صاحب نظران صنعت اسباب بازی به این موضوع اشاره داشتهاند که در حوزه تولید عروسک و دیگر اسباب بازی های داخلی، متاسفانه آنطور که باید و شاید شاهد برجسته شدن مولفه جذابیت در کشورمان نیستیم. همین مساله سبب می شود تا مثلا یک عروسک خارجی نظیر لبوبو خیلی زود مطرح شود و به فروش قابل توجهی دست یابد.»
به گزارش مملکتآنلاین؛ به تازگی شاهد جنجال یک عروسک خارجی با نام لبوبو در کشورمان بوده ایم. عروسکی که در مدت زمانی کوتاه توانسته فروش قابل توجهی در ایران داشته باشد و برخی منابع گردش مالی آن را تا 700 میلیارد تومان هم تخمین زده اند. این سطح از فروش به قدری قابل توجه بوده که برخی از فعالان نظیر محمد علی رئیس دانا تولید کننده اسباب بازی در کشورمان بر این باورند که فروش محصول مذکور در سطحی بالاتر از حد معمول انجام شده است. در این چهارچوب، بسیاری به طور خاص سعی در پاسخ به این پرسش دارند که براستی فروش قابل توجه عروسک های لبوبو در ایران، حامل چه پیام هایی است؟ در این رابطه، توجه به 3 مولفه ضروری به نظر می رسد.
اول اینکه در سال های گذشته بسیاری از فعالان و صاحب نظران صنعت اسباب بازی به این موضوع اشاره داشتهاند که در حوزه تولید عروسک و دیگر اسباب بازی های داخلی، متاسفانه آنطور که باید و شاید شاهد برجسته شدن مولفه جذابیت در کشورمان نیستیم. همین مساله سبب می شود تا مثلا یک عروسک خارجی نظیر لبوبو خیلی زود مطرح شود و به فروش قابل توجهی دست یابد. از این رو، مولفه جذابیت و تولید اسباب بازی و عروسک جذاب، موضوعی است که فعالان صنعت اسباب بازی باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
نکته دوم اینکه در جهان کنونی، بسیاری از محصولات از رهگذر تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، فرصت های مساعدی را برای فروش پیدا می کنند. این مساله نیز یکی از گمشده های صنعت اسباب بازی ایران است. نباید از یاد ببریم که در حوزه مذکور، صِرف تولید یک محصول کافی نیست و باید به دیگر پیوست های آن نیز توجهی ویژه شود. در این رابطه، مساله تبلیغات از اهمیت زیادی برخوردار است. تبلیغاتی که متناسب با جهان فعلی و واقعیت های کنونی دنیا و به طور خاص نسل های جدید باشد. در این رابطه نباید از یاد ببریم که مساله تاخر تاریخی در حوزه تولید اسباب بازی و تبلیغ آن، یک چالش جدی برای صنعت مذکور است.
و در نهایت سوم اینکه اسباب بازی و هرآنچه در این حوزه تولید می شود، از اهمیت زیادی در هر کشوری برخوردار است. به هر حال، اگر صحبت از تهاجم فرهنگی می کنیم، خود باید با تولیداتمان مانع از آن شویم. از این رو، به حوزه اسباب بازی باید با نگاهی کالانتر نگریست و این مساله را مورد توجه قرار داد که برخی ذهنیت های غلط و تحریف شده، می توانند از همان دوران کودکی به ذهن افراد تزریق می شوند. از این رو، مسوولان امر و رسانهها، باید این حوزه را با دقت و جدیت دریابند و ریلگذاری صحیحی در این رابطه صورت گیرد.
انتهای پیام/