گرانی لبنیات هم از راه می‌رسد

انجمن صنایع لبنی ایران در نامه‌ای به اعضاء خود با تاکید بر اینکه بیش از این قادر به حرکت در بلاتکلیفی و تعویق پرداخت نرخ جدید مصوب شیرخام به دامدارای‌ها نیستیم، برای افزایش قیمت محصولات لبنی چراغ سبز نشان داده است.

گرانی لبنیات هم از راه می‌رسد

به گزارش مملکت آنلاین، هفته گذشته شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی افزایش قیمت خرید شیر خام درب دامداری به ۱۵ هزار تومان را رسما اعلام کرد.

یک روز پس از اعلام قیمت جدید خرید شیرخام، انجمن صنایع لبنی ایران در نامه‌ای خطاب به شرکت‌های تولیدی عضو انجمن، خرید شیرخام با قیمت ۱۵ هزار تومان از دامداران را منوط به تصویب و ابلاغ آن توسط کارگروه تنظیم بازار کرد.

دلیل این اقدام انجمن این بود که، افزایش قیمت خرید شیرخام همراه با تصویب افزایش محصولات لبنی نبوده است. به گفته فعالان صنایع لبنی؛ چطور می‌توان از کارخانه انتظار داشت شیرخام را با قیمت جدید از دامدار بخرد، اما محصول خود را با قیمت قبل عرضه کند!

در همین رابطه، صنایع لبنی در نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور از او خواستند: هر چه سریعتر قیمت همزمان خرید شیرخام و فروش سه قلم (شیر، ماست و پنیر) در ستاد تنظیم بازار تصویب شود و جهت اجرا به صنایع لبنی و گاوداری‌های کشور ابلاغ گردد. همچنین صنایع لبنی دراین نامه خطاب به  مخبر اعلام کردند: چناچه آن مقام عالی صلاح کشور را در عدم اعلام قیمت، تشخیص می‌دهد، پیشنهاد می‌گردد در اجرای منویات دولت محترم، تنظیم بازار شیر و لبنیات را طی نامه‌ای کتباً به تشکل‌های صنعتی و دامداری کشور واگذار کند.

اما بر اساس سند رسیده به رسانه‌ها به رغم این نامه‌نگاری‌ها، صنایع لبنی منتظر تصویب و ابلاغ ستاد تنظیم بازار و همچنین پاسخ مخبر نمانده و از امروز خود برای افزایش قیمت محصولات دست به کار شده‌اند.

شیر

در این سند انجمن صنایع لبنی ایران به اعضاء ی خود اعلام کرده است؛ این انجمن بیش از این قادر به حرکت در بلاتکلیفی و تعویق پرداخت نرخ جدید مصوب شیرخام به دامدارای‌ها نیست و اعضاء می‌توانند متناسب با نرخ خرید شیرخام، مواد پتروشیمی، حقوق و دستمزد، نرخ برابری ارز، حمل و نقل و سایر عوامل مؤثر در بهای تمام شده نسبت به تولید و عرضه کامل محصولات و جلوگیری از هر گونه کمیابی فرآورده‌های لبنی اقدام کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: «حسب تصمیمات متخذه در جلسه هیأت مدیره انجمن در اجرای مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، صنایع لبنی از امروز به ازاء هر کیلوگرم شیرخام کیفی گاوی مطابق با استاندار ملی ۱۵ هزار تومان و به ازای هر یکدهم درصد چربی مازاد بر ۳. ۲ درصد مبلغ ۲۰۰ تومان به دامدار طرف قرارداد خود پرداخت کنند. از آنجائیکه تا این تاریخ علی‌رغم مکاتبات مکرر و جلسات متعدد برگزار شده با مسئولین محترم دولتی قیمت سه قلم کالای لبنی (شیر، ماست و پنیر) توسط کارگروه تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت جهادکشاورزی ابلاغ نگردیده است و صنایع لبنی عضو این انجمن بیش از این قادر به حرکت در بلاتکلیفی و تعویق پرداخت نرخ جدید مصوب شیرخام به دامدارای‌ها محترم نمی‌باشند و این امر رشد پایدار دامداری‌ها و تولید شیرخام کشور را به مخاطره می اندازد و صنایع لبنی را در خطر کم شیری قرار خواهد داد، لذا با رعایت دستور العمل قیمت‌گذاری کالای تولید داخل شماره ۱/۴۲۷۳۱۱ مورخ ۲۵/۵/۱۳۸۹ و متناسب با نرخ خرید شیرخام، مواد پتروشیمی، حقوق و دستمزد، نرخ برابری ارز، حمل و نقل و سایر عوامل مؤثر در بهای تمام شده نسبت به تولید و عرضه کامل محصولات و جلوگیری از هر گونه کمیابی فرآورده‌های لبنی اقدام فرمائید.»

انتهای پیام/

نویسنده: سپیده قاسمی

ارسال نظر