استفاده از تیک تاک برای کارمندان کنیسیون اروپا ممنوع شد

کمیسیون اروپا استفاده از تیک تاک را برای کارمندانش ممنوع کرد .

استفاده از تیک تاک برای کارمندان کنیسیون اروپا ممنوع شد

به گزارش مملکت آنلاین، کمیسیون اروپا به دلیل نگرانی‌های امنیتی کارمندان خود را از استفاده از اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی چینی TikTok منع کرده است. 

این اقدام کمیسیون اروپا تازه‌ترین اتفاق در روند تنش‌های فزاینده میان پکن و غرب به شمار می‌رود. دولت‌های غربی در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای از نگرانی‌های خود در خصوص جمع‌آوری اطلاعات از سوی این پلتفرم چینی و ارائه آن به مقام‌های پکن گفته بودند. 

پایگاه خبری پولتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشته است که صبح‌ پنجشنبه کمیسیون اروپا به همه کارکنان خود دستور داده تا برنامه تیک تاک را از تلفن‌های همراه رسمی خود پاک کنند و همچنین اگر در گوشی‌های تلفن شخصی خود هم برنامه‌های مرتبط با کار نصب کرده‌اند، باید این اپلیکیشن چینی را از تلفن شخصی خود هم حذف نمایند. 

مقام‌های کمیسیون در ادامه گفته‌اند در صورتی که افراد اصرار بر حفظ تیک تاک در گوشی‌های شخصی خود دارند، می‌توانند با حذف برنامه‌های مرتبط با کار از موبایل خود، این اپلیکیشن چینی را همچنان داشته باشند. 

در بخش دیگری از این ایمیل آمده است: «برای محافظت از داده‌های کمیسیون اروپا و افزایش امنیت سایبری آن، تصمیم گرفته شده تا برنامه تیک تاک  در دستگاه‌های شرکتی و دستگاه‌های شخصی ثبت‌نام شده در سرویس دستگاه تلفن همراه کمیسیون به حالت تعلیق درآید».همچنین تاکید شده تا کارمندان کمیسیون اروپا در اولین فرصت و تا قبل از ۱۵ مارس نسبت به حذف این برنامه چینی از موبایل‌های خود اقدام کنند. در ادامه این ایمیل آمده است: «از ۱۵ مارس، دستگاه‌های دارای برنامه نصب‌شده با محیط شرکت ناسازگار تلقی می‌شوند.»

احتمالا سایر نهادهای اتحادیه از جمله شورای و پارلمان هم در ادامه سیاست ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن چینی را پیگیری خواهند کرد هرچند پولتیکو گزارش داده که ممکن است اجرای آن به ویژه برای پارلمان به زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد. 

پیش از این ایالات متحده در ماه دسامبر سال گذشته به دلیل آنچه «نگرانی از جاسوسی احتمالی توسط چین» خوانده شد، اقدام به ممنوعیت استفاده از برنامه تیک تاک برای همه دستگاه‌های دولت فدرال کرده بود. در چندین ایالت هم محدودیت‌های مشابهی طی هفته‌های اخیر اعمال شده است. همچنین قرار است، شوزی چو، مدیرعامل تیک تاک، برای نخستین بار روز ۲۳ مارس در کنگره آمریکا حاضر شود و در مورد خطرات احتمالی استفاده از این اپلیکیشن برای نمایندگان کنگره توضیح دهد. 

در ماه‌های اخیر، در سراسر اتحادیه اروپا، نظارت دولت‌ها بر تیک تاک که حدودا توسط ۱۲۵ میلیون اروپایی استفاده می‌شود، افزایش یافته است. مقام‌های کمیسیون هم به مدیرعامل این شرکت هشدار دادند که به قوانین اروپا احترام بگذارد. با این حال تاکنون به جز مقام‌های دولتی در هلند، هیچ کشور دیگر اروپایی ممنوعیت استفاده از تیک تاک را عملی و اجرایی نکرده است.

شرکت تیک تاک در اوایل ماه نوامبر سال گذشته اعتراف کرد که برخی از کارمندان این شرکت مستقر در چین می‌توانند به داده‌های کاربران اروپایی این اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. برای پاسخ دادن به این نگرانی‌ها، این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که به دنبال حفظ اطلاعات کاربران اروپایی، تلاش می‌کند تا سه مرکز نگهداری داده‌ها در اروپا ایجاد نماید.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر