کشف یافته‌های جدید دوران پارینه سنگی در جنوب تهران

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از یافته‌های تازه متعلق به دوران پارینه سنگی در جنوب تهران خبر داد.

کشف یافته‌های جدید دوران پارینه سنگی در جنوب تهران

به گزارش مملکت آنلاین و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، مرتضی حصاری گفت: در بازدید هفته گذشته از تپه اصلی قمی‎آباد که در جنوب روستای قمی آباد شهرستان ری قرار دارد، ابزارهای سنگی دوره پارینه سنگی را مشاهده کردیم به همین منظور از فریدون بیگلری باستان شناس و رئیس بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران درخواست کردیم از محوطه قمی‌آباد بازدید میدانی داشته باشد.

مرتضی حصاری عنوان کرد: در این بازدید یافته‌های بدست آمده مورد تأیید این متخصص سنگ قرار گرفت که اتفاق بزرگی برای تاریخ استان تهران شکل گرفت.

در این خصوص فریدون بیگری گفت: ما پیش از این درباره دوران پارینه سنگی در استان تهران اطلاعات خیلی کمی داشتیم که محدود به تعدادی تک یافته از این دوره بود، اما در تپه‌های طبیعی قمی آباد با یک پراکنش بسیار وسیع از دست‌ساخته‌های سنگی مواجه هستیم.

رئیس بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران گفت: در بازدید اخیر نمونه‌هایی از سنگ مادر، تولیدات سنگ مادر و دیگر قطعات مرتبط با تراش و تولید ابزار سنگی را در سطح تپه‌های قمی‌آباد مشاهده کردیم.

وی در ادامه گفت: سطح این تپه‌ها رسوبی پوشیده از قطعات سنگ چخماق، آذرین و دیگر سنگ‌های قابل تراش است که در دوران پارینه سنگی میانه محل تراش سنگ و ساخت ابزار سنگی بوده است.

وی افزود: با توجه به این یافته‌های جدید تاریخ سکونت انسان در استان تهران ده‌ها هزار سال عقب رفته و به بیش از ۴۰ هزار سال قبل و حتی شاید تا حدود ۸۰ هزار سال قبل برسد. بقایای استخوانی انسان‌های این دوره که در چند غار یافت شده‌اند نشان می‌دهد که انسان‌های نئاندرتال در دوره پارینه سنگی میانه در بخشهایی از ایران می‌زیستند.

وی افزود: برای کسب اطلاعات بیشتر نیازمند انجام پژوهش در این مکان هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر