پیدا شدن اشیای مرموز در انگلیس

یک جوینده گنج با کاوش در انگلستان به کمک دستگاه فلزیاب شیء‌ تاریخی مرموزی را کشف کرده که باستان‌شناسان را سردرگم کرده است.

پیدا شدن اشیای مرموز در انگلیس

به گزارش مملکت آنلاین، یک جوینده گنج اخیرا یک شیء کوچک ساخته‌شده از نقرۀ طلاکاری شده را درحالی در روستای «لانگهام» واقع در انگلستان، با استفاده از یک  دستگاه فلزیاب کشف کرده است که هیچ‌کس کاملاً مطمئن نیست این شیء دقیقا چیست.

با این حال به دلیل ترکیبی از فلزهای گران‌بها که در آن به‌کار رفته است، طبق «قانون گنجینه» بریتانیا که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید، این شیء‌ به عنوان یک «گنج بالقوه» در نظر گرفته می‌شود.

«آرت‌نت» ‌ در گزارشی درباره این اکتشاف نوشت این اثر تاریخی که قدمت آن به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد یک استوانه توخالی به قطر حدود ۱.۷۷۸ سانتی‌متر و ارتفاع ۰.۷ سانتی‌متر است که به همراه ترک کوچکی به سمت داخل خم شده و روی بخشی از آن طلاکاری و سیاه‌کاری انجام شده است.

روی این شیء تصویری از یک حیوان به چشم می‌خورد که پاها و دم آن با اشکالی شبیه به گیاه متصل شده است. به گفته باستان‌شناسان، این نوع تصویر حیوانات به سبک «مرسیا»یی‌ها خلق شده است.

کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه اشیاء کمی با شباهت به این اثر تاریخی وجود دارد، تشخیص عملکرد این شیء‌ کار دشواری است.

به گفته باستان‌شناسان، یک شیء‌ دیگر با سطح صاف اما بسیار بلندتر که از آلیاژ مس ساخته شده نیز قبلاً کشف شده بود. دو شیء نقره‌ای مخروطی و گنبدی‌شکل دیگر که به همان دوره از تاریخ تعلق دارند و روی آنها تصاویری از حیوانات و سیاه‌کاری ایجاد شده است نیز پیش‌تر کشف شده‌ بود.  

«هلن گیک» که یک تاریخ‌دان است در گفت‌وگو با «بی بی سی» ‌ این اثر تاریخی را در مقایسه با سایر اشیاء‌ مرموز مشابه یک شیء‌ «کاملا بی‌نظیر» ‌ توصیف کرد.

به گفته این کارشناس، الگوی مارپیچی که روی این اثر تاریخی مرموز آنگلوساکسون ایجاد شده است در «کتاب کیلز» ‌ و دو دست‌نوشته مصور «سلتی» ‌ نیز به چشم می‌خورد. «گیک» معتقد است حیوانی که در این شیء‌ به تصویر کشیده شده احتمالا یک اسب است.

انتهای پیام/

ارسال نظر