تلاش برای ثبت جهانی قصه و قصه گویی ایرانی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: جشنواره بین‌المللی قصه گویی که اکنون در یزد بعنوان پایتخت قصه و قصه گویی آغاز شده یک گام به جلو است و امیدواریم مقدمات ثبت جهانی قصه و قصه گویی ایرانی را با این حرکت فراهم کنیم.

تلاش برای ثبت جهانی قصه و قصه گویی ایرانی

به گزارش مملکت آنلاین، فرهاد فلاح روز دوشنبه در آیین افتتاحیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی در یزد، افزود: بیش از ۱۷ هزار نفر در این جشنواره ثبت نام کردند که بیشترین میزان مشارکت در جشنواره قصه و قصه گویی در تاریخ ایران محسوب می شود.

وی ادامه داد:امسال جشنواره بین المللی قصه گویی به نام سردار دلها حاج قاسم سلیمانی مزین شد و لذا جایزه ویژه سردار سلیمانی به بهترین قصه در این موضوع اختصاص می یابد و برای نخستین بار جایزه جهانی در یزد پایتخت قصه ایران به بهترین برگزیده اهدا خواهد شد .

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: جشنواره امسال با شعار «با قصه لبخند بسازیم» برگزار می شود و اگر از بخش های بی معنا و بی خاصیت زندگی، قصه ها را حذف کنیم قصه ها در زندگی باقی می ماند و چیزی است که قابلیت نقل و روایت برای دیگران پیدا می کند.

فلاح افزود: بهترین چیزی که می تواند به زندگی بچه ها معنا بخشد قصه است که برای آموختن به دیگران منتقل می شود و تنها چیزی است که می تواند حواس آدم ها را به خود جلب و بدون خستگی ساعت ها با قصه ها سر کند و قصه نه تنها می تواند انسان ها را بزرگ کند بلکه امروز در دنیا با قصه ، کسب و کارها بزرگ می شود،

وی ادامه داد: امسال در جشنواره بخش ویژه ای برای پیشرفت و اراده در نظر گرفته شد و هر قصه ای روایت است اما هر روایتی قصه نیست و قصه شاکله پیوسته ای دارد که حکایت شکست و موفقیت انسان ها و تعلیم و تربیت را روایت می کند و امیدواریم در این جشنواره از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: به دنبال این هستیم تا قصه را عمومی سازی و مردمی سازی کرده و به نهاد خانواده ها بر گردد و خانواده برای تعلیم و تربیت فرزندان از قصه استفاده کنند.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد هم گفت:بر بالای هر قصه حقیقتی شگفتانه است و قصه ها باعث تاب آوری می شود و پهلوانان دیروز قصه ها رستم ها وسهراب ها بودند و قهرمانان امروز شهیدانی همچون حاج فاسم سلیمانی و محمد حسین ذوالفقاری هستند که باید سرگذشت آنها را شنید و اجرا کرد.

علی اکبر عزیزی افزود:قصه ها برای بیداری انسان ها آفریده می شوند و امروز که استعمار به دنبال نابودی فرهنگ ماست،قصه باعث پاسداری فرهنگ می شود و قصه های ایران زمین تجلی زندگی اصیل ایرانی اسلامی و گنجینه ای ارزشمند است و باید سینه به سینه نقل شود.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد گفت:قصه ها حافظان تاریخ و تمدن ما هستند و زبان قصه از مهم ترین ابزارها در جهاد تبیین است و قصه های خوب بعنوان بهترین ابزار تعلیم و تربیت و سازنده شخصیت کودکان است.

"عالیه قوامی" مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز در این مراسم گفت: ۶۰ قصه‌گو در این مرحله جشنواره بین‌المللی قصه گویی به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت و بیست و پنجمین مرحله این جشنواره برای دومین سال متوالی به میزبانی استان یزد برگزار می‌شود.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی به میزبانی یزد از امروز آغاز شده و تا ۳۰ آذر ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر