کشف دیوار ۴۰۰۰ ساله در عربستان

باستان‌شناسان بقایای دیوار عظیمی با قدمت حدود ۴۰۰۰ سال را در اطراف واحه‌ای واقع در عربستان سعودی کشف کردند.

کشف دیوار ۴۰۰۰ ساله در عربستان

به گزارش مملکت آنلاین، باستان‌شناسان بقایای یک دیوار باستانی را در نزدیکی یک آبادی واقع در عربستان سعودی کشف کرده‌اند، که گمان می‌رود سازه‌ای دفاعی در برابر صحرانشینان بوده باشد.

«لایو ساینس» در گزارشی نوشت این دیوار که در ابتدا ۱۴.۵ کیلومتر طول، ۵ متر ارتفاع و ۱.۷ تا ۲.۴ متر ضخامت داشت، آبادی «خیبر»‌ در نزدیکی شهر «العلا» را محصور کرده بود.

این دیوار در ابتدا دارای ۱۸۰ باستیون-پی بود، که به عنوان سازه‌های مرتفعی روی دیوار ساخته شده بودند. محققان در مقاله‌ای که در ۱۰ ژانویه در ژورنال «علوم باستان‌شناسی» ( Journal of Archaeological Science: Reports) منتشر شد، اعلام کردند تاریخ‌گذاری رادیوکربن بقایای زغال سنگی که در کاوش‌ها یافت‌ شده است نشان می‌دهد قدمت این دیوار بین ۲۲۵۰ تا ۱۹۵۰ پیش از میلاد است. همچنین بقایایی از ظروف سفالین در این دیوار به جامانده که نشان می‌دهد قدمت آن به حوالی همان دوران که شناسایی شده است،‌ بازمی‌گردد. محققان معقدند این دیوار پیش از آن که رها شود چند قرن مورد استفاده بوده است.

امروزه فقط حدود ۵.۹ کیلومتر از این دیوار ۱۴.۵ کیلومتری و ۷۴ مورد از ۱۸۰ باستیون آن باقی مانده است.

این دیوار ممکن است به دلایل مختلفی ساخته شده باشد. به گفته کارشناسان ممکن است هدف از ساخت این دیوار ایجاد یک سازه دفاعی نظامی در برابر حملات بادیه‌نشینان بوده باشد.

محققان در مقاله خود خاطرنشان کردند مردمی که این دیوار را ساخته‌اند ممکن است از آن برای تعیین محدوده قلمرو خود و محافظت در برابر سیلاب‌های ناگهانی استفاده کرده باشند. این گروه از محققان همچنین به این نکته اشاره کردند که نمونه‌های دیگری از استحکامات در آبادی‌های شبه جزیره عربستان یافته شده است، که می‌تواند نشانه‌ای از کم‌تحرک‌شدن مردم باشد.

به گفته یک کارشناس، برای ساخت این دیوار ۱۶۴هزار متر مکعب سنگ و آجر نیاز بوده و حدود ۲۵۰ نفر باید به مدت چهار سال کار می‌کردند.

کاوش در آبادی «خیبر» همچنان ادامه دارد. باستان‌شناسان پیش از کاوش در این محوطه، این مکان را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مورد بررسی قرار داده بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر