عربستان با استفاده از فناوری‌های جدید، ۴.۵ درجه سانتیگراد دمای پایتخت را کاهش داد

فناوری‌های خنک‌کننده پیشرفته و مواد بازتابنده می‌توانند دمای ریاض را تا ۴.۵ درجه سانتیگراد کاهش دهند. این راه حلی برای مبارزه با گرمای سوزان بیابان است.

عربستان با استفاده از فناوری‌های جدید، ۴.۵ درجه سانتیگراد دمای پایتخت را کاهش داد

به گزارش مملکت آنلاین، محققان دانشگاه نیو ساوت ولز(UNSW) سیدنی از یک استراتژی جامع برای خنک کردن ریاض که یکی از گرم‌ترین شهرهای جهان است تا ۴.۵ درجه سانتیگراد پرده‌برداری کرده‌اند.

این یافته‌ها که در مجله «Nature Cities» منتشر شده است، پتانسیل ترکیب فناوری‌های خنک کننده پیشرفته را برای کاهش دمای شهری و مصرف انرژی نشان می‌دهد و پیامدهایی در بهبود پایداری محیطی و کیفیت زندگی دارد.

ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در طول تابستان با دمای سوزان بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد دست و پنجه نرم می‌کند که با تغییرات آب و هوایی و افزایش سرعت شهرنشینی تشدید شده است. پروفسور ماتئوس سانتاموریس(Mattheos Santamouris)، نویسنده ارشد این مطالعه، تاکید می‌کند که فضای سبز محدود و سطوح مصنوعی وسیع شهری در به دام انداختن گرما نقش مهمی ایفا می‌کند و اثر جزیره گرمایی شهری را تقویت می‌کند.

گرمای اضافی ناشی از گازهای گلخانه‌ای وسایل نقلیه و فعالیت‌های صنعتی باعث افزایش بیشتر دما شده و خطراتی را برای سلامت عمومی و افزایش تقاضای انرژی ایجاد می‌کند.

در این تحقیق که با همکاری کمیسیون سلطنتی ریاض انجام شد، از شبیه‌سازی‌های اقلیمی و انرژی خنک‌کننده در مقیاس بزرگ منطقه المسیاف از جمله عملکرد انرژی سه هزار و ۳۲۳ ساختمان شهری استفاده شد.

مصالح ساختمانی فوق خنک بازتابنده برای حذف گرما

این مطالعه هشت سناریو مختلف کاهش گرما را برای شناسایی استراتژی‌های بهینه برای کاهش دما و نیازهای سرمایشی شهر ارزیابی کرد. سناریوی توصیه‌ شده شامل استفاده از مصالح ساختمانی «فوق‌العاده خنک» با انعکاس بالا در پشت بام‌ها و افزایش قابل‌توجه در تعداد درختان برای افزایش خنک‌سازی تعرقی است.

در مقابل، این مطالعه نسبت به اجرای کور روش‌های خنک‌کننده شهری، مانند فضای سبز بدون آبیاری که می‌تواند منجر به افزایش قابل‌توجه دما شود، هشدار می‌دهد. پروفسور سانتاموریس بر مزایای بالقوه اجرای ترکیب صحیح فناوری‌های کاهش حرارت پیشرفته کاهش مشکلات بهداشتی ناشی از گرمای شدید، کاهش غلظت آلودگی و بهبود بهره‌وری انسانی تاکید دارد.

علاوه بر این، این تحقیق تاثیر اقدامات مقاوم‌سازی را برای تمام ساختمان‌های ریاض شبیه‌سازی کرد. ترکیبی از فناوری‌های خنک‌کننده بهینه با گزینه‌های مقاوم‌سازی انرژی، مانند پنجره‌های بهبودیافته، عایق‌ها، سقف‌های خورشیدی و خنک، به طور بالقوه می‌تواند تقاضای سرمایشی شهر را تا ۳۵ درصد کاهش دهد که نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجهی در نیازهای انرژی و هزینه‌های مرتبط با آن است.

محققان در نظر دارند با کمیسیون سلطنتی ریاض برای اجرای طرح کاهش گرما متناسب با آن همکاری کنند، که در صورت موفقیت، بزرگترین در نوع خود در سطح جهان خواهد بود.

پروفسور سانتاموریس پیش‌بینی می‌کند که این فناوری‌های پیشرفته کاهش گرما، سلامت، پایداری و مزایای اقتصادی طولانی‌مدتی را برای این شهر به ارمغان خواهد آورد.

محققانی از موسسات مختلف از جمله دانشگاه سیدنی، آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، دانشگاه کلکته و دانشگاه آتن در این مطالعه شرکت داشتند. از آنجایی که شهرهای سراسر جهان با چالش‌های گرمای شهری دست و پنجه نرم می‌کنند، این تحقیق امیدوارکننده پتانسیل فناوری‌های نوآورانه را برای ایجاد محیط‌های شهری قابل سکونت‌تر و پایدارتر نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر