کشف بقایای ۳۷۰۰ ساله مغز دو انسان را در ترکیه

باستان‌شناسان بقایای ۳۷۰۰ ساله مغز دو انسان را در ترکیه کشف کردند.

کشف بقایای ۳۷۰۰ ساله مغز دو انسان را در ترکیه

به گزارش مملکت آنلاین، باستان‌شناسان در جریان کاوش‌هایشان در استان کوتاهیه ترکیه موفق به کشف بقایای «مغز و پوست» ۳ هزار و ۷۰۰ ساله دو جسد شدند.

آن‌ها احتمال می‌دهند که این دو نفر حدود ۳ هزار و ۷۰۰ سال پیش در جریان آتش‌سوزی خانه‌شان در منطقه تاوشانلی در استان کوتاهیه از دنیا رفته باشند.

به گفته باستان‌شناسانی که در این کاوش حضور داشته‌اند، بقایای مغز و پوست کشف شده متعلق به دو مرد است که سن یکی از آن‌ها بین ۱۵ تا ۱۸ سال و دیگری بین ۴۰ تا ۴۵ تخمین زده می‌شود.

آن‌ها همچنین احتمال می‌دهند این دو نفر که قدشان ۱۳۰ سانتی‌متر تخمین زده می‌شود در جریان یک حمله ناگهانی به این شهر، فرصت فرار پیدا نکرده و در آتشی که در خانه‌شان شعله‌ور شده بوده است، گیرافتاده و جان‌باخته‌اند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که یلماز سلیم اردال، رئیس بخش مردم‌شناسی دانشگاه حاجت‌تپه بر این نظر است که بقایای مغز و پوست کشف شده به دلیل فرایند کربنیزاسیون تا به امروز حفظ شده‌اند.

بنا به گفته او، قرار گرفتن این دو اسکلت در معرض دمای بسیار بالا باعث شده است که بافت مغز در درون جمجمه در طی چند هزار سال حفظ شود. سلیم اردال همچنین از به حالت زغالی درآمدن بخشی از پوست اسکلت‌ها در بین قفسه سینه و شکم سخن گفت.

بنا به گزارش گروه باستان‌شناسی که این کاوش را انجام داده است، تپه تاوشانلی با قدمتی ۸ هزار ساله، قدیمی‌ترین سکونتگاه در کوتاهیه و یکی از بزرگ‌ترین سکونتگاه‌های عصر برنز در غرب آناتولی با مساحت ۴۵ هکتار است.

خبر یافته‌های این کاوش در جریان بیست‌ونهمین نشست باستان‌شناسان در بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی اعلام شد.

کاوش در سایت باستان‌شناسی کوتاهیه توسط ارکان فیدان، رئیس بخش باستان‌شناسی دانشگاه بیلجیکِ ترکیه هدایت می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر