کشف ردپای انسان ۸۶ هزار ساله در ترکیه

در جریان کاوش‌های باستانی غار اینکایا در استان غربی چاناک‌کاله آثاری از زندگی انسان‌هایی مربوط به ۸۶ هزار سال پیش کشف شد. گواه اصلی این مدعا، کشف ابزارهایی است که از سنگ چخماق برای اهداف مختلف ساخته شده‌اند.

کشف ردپای انسان ۸۶ هزار ساله در ترکیه

به گزارش مملکت آنلاین، کاوش‌های غار اینکایا از ۶ سال قبل توسط انجمن تاریخی ترکیه آغاز شده است. کاوش‌های امسال که با گروهی ۲۰ نفره پیش می رفت حالا به اکتشافاتی مربوط به انسان‌های دوره پارینه سنگی میانی رسیده است. به نظر می‌رسد این انسان‌ها به دلیل در دسترس بودن مواد خام معدنی و همچنین منابع آبی برای مدت‌های طولانی در این منطقه زندگی کرده‌اند.

اسماعیل اوزر، مدیر این گروه انسانی گفت: شواهد مربوط به دوران پارینه سنگی بیش از این در چاناک‌کاله به ندرت دیده شده بود. اما با تحقیقات اخیر مشخص شده که چاناک کاله یکی از استان‌های مهم دوران پارینه سنگی بوده است. دوران پارینه سنگی تقریبا از ۲۵۰ هزار سال تا ۵۰ هزار سال قبل ادامه داشته است. اکتشافات اخیر نشان می‌دهد این منطقه میزبان انسان‌های بسیاری در دوره پارینه سنگی بوده است.

اوزر توضیح داد هنوز بقایای ارگانیک مانند اسکلت انسان‌ها با حیوانات غارنشین آن دوره را پیدا نکرده‌ایم اما ابزار آلات آشپزخانه‌ای از سنگ چخماق یافت شده است. غار اینکایا غنی از سنگ چخماق است و به همین دلیل انسان‌های آن دوره این مکان را برای زندگی انتخاب کرده بودند تا علاوه بر داشتن سرپناه بتوانند مواد اولیه برای ساخت ابزار مورد نیازشان را در اسرع وقت فراهم کنند.

در جریان این اکتشاف مهم یک ابزار دندانه دار شبیه اره امروزی یافت شده است که به نظر می رسد برای کندن خاک یا تراشیدن پوست حیوانات مورد استفاده قرار گرفته باشد. سرپرست تیم کاوش باستانی بیان کرد که با تجزیه و تحلیل میکروسکوپی سنگهای به دست آمده، اهداف و سبک زندگی دقیق تر انسان‌های آن دوره را مشخص خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر