عربستان نخستین فضانورد زن خود را به ایستگاه فضایی می‌فرستد

نخستین فضانورد زن عربستانی تا آخر ۲۰۲۳ به ایستگاه فضایی سفر می‌کند .

عربستان نخستین فضانورد زن خود را به ایستگاه فضایی می‌فرستد

به گزارش مملکت آنلاین، رسانه‌های دولتی عربستان سعودی گزارش داده‌اند که این کشور از طریق آمریکا نخستین فضانورد زن خود را اواخر امسال به یک ماموریت فضایی می‌فرستد. 

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که ریانه برناوی و علی قرنی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در ماموریتی فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند رفت. این پرواز البته از سوی ایالات متحده آمریکا انجام می شود و این دو شهروند سعودی در فضا به ماموریت فضایی AX2 خواهند پیوست. 

این در حالی‌است که تا چند سال پیش زنان در عربستان حتی حق رانندگی هم نداشتند و اقدام جدید دولت پادشاهی، تازه‌ترین سیاست در جهت ترمیم چهره عربستان سعودی در فضای بین‌الملل پس از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول به شمار می‌رود.  این کشور نفت خیز راه امارات عربی متحده همسایه را دنبال خواهد کرد که در سال ۲۰۱۹ به اولین کشور عربی تبدیل شد که یکی از شهروندان خود را به فضا فرستاد.

پادشاهی‌های خلیج فارس در سالهای اخیر تلاش کرده‌اند که به اقتصادهای متکی به نفت خود تنوع ببخشند و همچنین با اجرایی کردن برنامه‌های بلندپروازانه و جاه‌طلبانه تلاش کنند تصویری بهتر از خود در فضای رسانه‌ای جهانی ترسیم نمایند.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که از او به عنوان رهبر واقعی عربستان سعودی یاد می‌شود در تلاش است تا با اعمال فشار از بالا زمینه اصلاحات در این کشور را فراهم سازد و وجهه‌های سختگیرانه مذهبی و سنتی را کمرنگ‌تر نشان دهد. 

از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۱۷، زنان مجاز به رانندگی و سفر به خارج از کشور بدون سرپرست مرد بوده اند و نسبت آنها در نیروی کار از سال ۲۰۱۶ بیش از دو برابر شده است و از ۱۷ درصد به ۳۷ درصد رسیده است.

این البته نخستین بار نیست که یک تبعه عربستان سعودی به فضا سفر می‌کند چرا که در سال ۱۹۸۵، شاهزاده سلطان بن سلمان بن عبدالعزیز، خلبان نیروی هوایی سعودی در یک ماموریت فضایی سازماندهی شده توسط ایالات متحده شرکت کرد و به نخستین مسلمان عرب تبدیل شد که به فضا سفر می‌کند. 

در سال ۲۰۱۸، عربستان سعودی یک برنامه فضایی راه اندازی کرد و سال گذشته برنامه دیگری را برای فرستادن فضانوردان به فضا راه در دستور کار خود قرار داد که همه بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ شاهزاده بن‌سلمان برای تنوع اقتصادی در این کشور حاشیه خلیج فارس است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر