پنج‌شنبه، اولین ماموریت فضایی سرنشین‌دار ۲۰۲۳ پرتاب خواهدشد

اسپیس‌ایکس و ناسا تاریخ پرتاب ماموریت کرو-۶(Crew-6) را تعیین کرده‌اند و طی این ماموریت چهار فضانورد از سه کشور مختلف به فضا خواهند رفت.

پنج‌شنبه، اولین ماموریت فضایی سرنشین‌دار ۲۰۲۳ پرتاب خواهدشد

به گزارش مملکت آنلاین، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت کرو-۶ در روز ۲۶ فوریه(پنجشنبه ۶ بهمن) انجام خواهد شد.

اسپیس ایکس و ناسا طی این ماموریت چهار فضانورد را برای اقامتی تقریبا شش ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستند. تاریخ جدیدی که اعلام شده با آنچه پیش از این تعیین شده بود فاصله کمی دارد. پیش از این اعلام شده بود که این ماموریت اواسط ماه فوریه انجام خواهد شد.

کپسول «Dragon Endeavor» شرکت اسپیس‌ایکس بر فراز موشک فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به سمت ایستگاه فضایی پرواز می‌کند.

این ماموریت از آن جهت کرو-۶ نامگذاری شده که ششمین پرواز قراردادی سرنشین‌داری است که اسپیس‌ایکس به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ناسا انجام می‌دهد. اگرچه کرو-۶ در واقع نهمین ماموریت مداری سرنشین‌دار برای شرکت ایلان ماسک به طور کلی خواهد بود.

این شرکت علاوه بر ماموریت‌های کرو-۱ تا کرو-۵، پرواز آزمایشی دمو-۲(Demo-۲) و ماموریت خصوصی Ax-۱ را به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده است و مأموریت خصوصی اینسپیریشن ۴(Inspiration۴) به مدار زمین را نیز در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ انجام داده بود.

ماموریت کرو-۶ بین‌المللی است. اعضای این ماموریت متشکل از فضانوردان ناسا، استفان بوون(Stephen Bowen) و وودی هوبرگ(Woody Hoburg)، سلطان النیادی(Sultan Al Neyadi) از امارات متحده عربی و آندری فدیایف(Andrey Fedyaev) فضانورد روس هستند.

بوون و هوبرگ از ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ در میان خدمه کرو-۶ حضور داشتند. فدیایف در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از قرارداد مبادله خدمه بین ناسا و آژانس فضایی فدرال روسیه، روسکاسموس، به این ماموریت اضافه شد و در همان ماه، النیادی به عنوان چهارمین و آخرین خدمه ماموریت انتخاب شد.

صندلی النیادی در ماموریت کرو-۶ از طریق قراردادی در سال ۲۰۲۱ بین ناسا و شرکت اکسیوم اسپیس به امارات رسید.

مقامات ناسا در یک پست وبلاگی نوشتند: برای اطمینان از حضور مستمر ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ناسا در سال ۲۰۲۱ قراردادی با اکسیوم اسپیس امضا کرد تا یک فضانورد ناسا سوار بر موشک سایوز روسیه به فضا برود.

مقامات این آژانس افزودند: اکسیوم در روز ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ توافقی را با مرکز فضایی محمد بن راشد امارات امضا کرد تا خدمه خود را توسط این شرکت به فضا بفرستد.

فضانوردان کرو-۶ برای مدت کوتاهی با ماموریت کرو-۵ که ماه اکتبر سال گذشته به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند، در ایستگاه خواهند ماند. مقامات ناسا به تازگی اعلام کرده‌اند که چهار فضانورد کرو-۵ اندکی پس از ورود کرو-۶ به زمین بازخواهند گشت.

انتهای پیام/

منبع: اسپیس

ارسال نظر