رکورد تورم آلمان شکست / بالاترین نرخ در ۳۲ سال اخیر

نرخ تورم در آلمان به بالاترین سطح در ۳۲ سال گذشته رسید .

رکورد تورم آلمان شکست / بالاترین نرخ در ۳۲ سال اخیر

به گزارش مملکت آنلاین، اداره آمار آلمان، نرخ تورم سالانه این کشور را در ماه مه ۷.۹ درصد اعلام کرد که بالاترین رقم از زمان اتحاد دوباره دو آلمان در سال ۱۹۹۰ و هم‌سطح با نرخ تورم پس از بحران نفت در سال‌‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ است.

گزارش اداره آمار آلمان نشان می‌دهد که قیمت انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۳ درصد و قیمت مواد غذایی ۱۱.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های آماری اداره آمار آلمان، هزینه انرژی از آغاز جنگ اوکراین به طور قابل توجهی افزایش یافته است، موضوعی که بر نرخ بالای تورم تأثیر می‌گذارد. البته این سازمان از همه‌گیری کرونا هم به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها نام برده است.

بنا به گزارش‌ها، نرخ تورم آلمان مانند بسیاری از نقاط جهان به سرعت در حال افزایش است و مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بسیار بالاتری برای طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مواجه شده‌اند.

برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که کل اروپا در سال ۲۰۲۲ میانگین نرخ تورم ۶ درصدی را شاهد خواهد بود.

تلاش آلمان برای مقابله با بار تورم

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آلمان در حال برنامه‌ریزی مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای کاهش فشار از روی مصرف‌کنندگان، به ویژه در رابطه با افزایش قیمت انرژی است. این اقدام‌ها شامل بلیط ارزان ماهانه برای حمل و نقل عمومی منطقه‌ای از ماه ژوئن تا ماه اوت و تخفیف برای رانندگان در پمپ‌بنزین‌ها است. تخفیف در نظر گرفته شده، ۲۹.۵۵ سنت در هر لیتر برای بنزین و ۱۴.۰۴ سنت در هر لیتر برای گازوئیل است.

با وجود این برخی از اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تخفیف در پمپ‌بنزین‌ها به افزایش بیشتر نرخ تورم آلمان در ماه‌های آینده منجر شود.

پیشتر کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان و رئیس حزب دموکرات آزاد این کشور گفته بود که اولویت اصلی باید مبارزه با تورم باشد. او با بیان اینکه تورم یک ریسک اقتصادی عظیم است، گفت که باید با این تورم مبارزه کرد تا هیچ بحران اقتصادی از دل آن بیرون نیاید.

بر اساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان اقتصادی، بهای کالاهای اساسی در آلمان طی سال جاری میلادی ۱۰.۷ درصدی خواهد یافت. به این ترتیب هزینه‌های هر خانوار در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵۰ یورو برای هر نفر افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر