درآمد روسیه از صادرات نفت کاهش یافت

با کاهش قیمت‌های جهانی نفت و تحریم‌های آمریکا علیه کشتی‌هایی که سقف قیمت غرب را نقض می‌کنند، درآمد روسیه از صادرات نفت در اکتبر نسبت به رکورد قبلی، کاهش پیدا کرد.

درآمد روسیه از صادرات نفت کاهش یافت

به گزارش مملکت آنلاین، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد روسیه ۱۸.۳۴ میلیارد دلار از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در ماه میلادی گذشته دریافت کرده است که ۲۵ میلیون دلار کمتر از سپتامبر است. این افت درآمد ناشی از کاهش قیمت‌های بین‌المللی نفت بوده که تخفیف کمتر در قیمت فروش گریدهای نفتی روسیه را کاملا جبران کرده است.

این آژانس خاطرنشان کرد: اولین تحریم‌های خزانه داری آمریکا که تحت مکانیزم سقف قیمتی گروه هفت اعمال شد و افزایش هزینه‌های حمل، در کاهش اندک قیمت نفت روسیه در نیمه دوم اکتبر تاثیرگذار بود. با این حال، درآمد ماهانه روسیه از صادرات نفت، نزدیک به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۲۲ باقی مانده است.

دلارهای نفتی منبع درآمدی کلیدی برای بودجه روسیه است که از هزینه‌های جنگ در اوکراین و نیاز به حفظ هزینه‌ها پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در مارس، تحت فشار قرار گرفته است. درآمدهای نفت و گاز روسیه در ماه‌های اخیر، در بحبوحه قیمت‌های بالاتر برای صادرات این کشور افزایش یافته و کسری بودجه این کشور را کاهش داده است و انعطاف‌پذیری مالی بیشتری برای جنگ ایجاد کرده است.

کشورهای صنعتی گروه هفت در تلاش برای محدود کردن درآمدهای بودجه روسیه بدون مختل کردن عرضه در بازار جهانی نفت، برای فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه از طریق دریا، سقف قیمتی را تعیین کرده اند. محموله‌هایی که با قیمت بالاتر از سقف تعیین شده فروخته می‌شوند، نمی‌توانند خدماتی مانند حمل و و بیمه از شرکت‌های غربی دریافت کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا در ۱۲ اکتبر، همچنین تحریم‌هایی را علیه دو نفتکش و مالکان ثبت شده آنها در ترکیه و امارات عربی متحده اعمال کرد، زیرا هر دو کشتی از خدمات دهندگان آمریکایی برای انتقال نفت روسیه که بالاتر از سقف قیمت تعیین شده، فروخته شده است، استفاده کرده اند.

آژانس بین‌المللی انرژی با استناد به ارزیابی‌های آرگوس مدیا اعلام کرد تا پایان اکتبر، هزینه‌های حمل ‌ نفت روسیه از دریای بالتیک به سواحل غربی هند، بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت و از ۱۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت و بر قیمت فروش نفت روسیه تاثیر گذاشت.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، به‌دلیل ضعیف‌تر شدن قیمت‌ جهانی نفت، میانگین قیمت نفت روسیه در اکتبر، به ۸۰ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه کاهش یافت. با این حال، داده‌ها نشان می دهد که هنوز بسیار بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه است که توسط گروه هفت تعیین شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مجموع صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در اکتبر، به ۷.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. روسیه در اواخر سپتامبر یک ممنوعیت موقت برای صادرات دیزل و بنزین اعمال کرد و محدودیت‌های مربوط به صادرات دیزل از طریق دریا را در ششم اکتبر لغو کرد. ممنوعیت صادرات بنزین همچنان برای تثبیت بازار سوخت داخلی به قوت خود باقی مانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر