روسیه در بدترین شرایط رکود صادرات نفت در هشت ماه اخیر است

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: قیمت نفت روسیه در ژوییه، سقف قیمت تعیین‌ شده توسط گروه هفت را شکست و درآمد این کشور از صادرات نفت، به بالاترین حد در هشت ماه گذشته رسید.

روسیه در بدترین شرایط رکود صادرات نفت در هشت ماه اخیر است

به گزارش مملکت آنلاین، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که قیمت صادرات نفت دریابرد روسیه در ژوییه، به طور میانگین به ۶۴ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه افزایش یافت و از سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه که سال گذشته توسط گروه هفت تعیین شده بود، فراتر رفت.

گروه هفت، سقف قیمت را برای محدود کردن درآمد نفتی مسکو در بحبوحه جنگ اوکراین اعمال کرد که در عین حال، جریان نفت روسیه به بازارهای جهانی را حفظ می‌کند. روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و محدودیت های شدید ممکن است باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. با این حال، واشنگتن و بروکسل به آمار مربوط به قیمت نفت روسیه که در هفته های اخیر منتشر شده، واکنش خاموشی داشته اند.

تحت مکانیزم سقف قیمت، شرکت‌ها تنها در صورتی می‌توانند نفت روسیه را جابه‌جا کنند که به قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر از آن فروخته شده است. در غیر این صورت، خدمات غربی شامل حمل و بیمه برای   محموله‌های نفت روسیه ممنوع خواهد شد.

مکانیزم مذکور نقشه تجارت جهانی نفت را به طور کامل تغییر داده است و مسکو خریدارانی را در هند و چین پیدا کرده است تا خلا به وجود آمده از ممنوعیت واردات نفت روسیه به اروپا را پر کند. روسیه در جستجوی بازارهای دیگر برای نفت خام خود، به ناوگانی از نفتکش‌های فرسوده متکی است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، افزایش قیمت نفت اورال روسیه، منعکس کننده تنش های عرضه برای گریدهای نفت ترش در بحبوحه کاهش عرضه نفت توسط گروه اوپک پلاس است. روسیه همچنین پس از پایان تعمیرات فصلی، با افزایش تقاضا از سوی پالایشگاه‌های خود مواجه است. محدودیت های صادراتی توسط این کشور احتمالا همچنان از قیمت‌ها، حمایت خواهد کرد.

با فراتر رفتن قیمت نفت روسیه از سقف قیمت گروه هفت، مسکو درآمد نفتی خود را که منبع اصلی تامین مالی در بحبوحه افزایش هزینه‌های جنگ در اوکراین است، تقویت کرده است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، درآمد روسیه از صادرات نفت و سوخت در ژوییه، به ۱۵.۳ میلیارد دلار رسید که تقریبا ۲۰ درصد نسبت به ژوئن افزایش داشت. با این حال، درآمدهای نفتی این کشور بیش از یک پنجم نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

روسیه در ابتدا اعلام کرده بود که به تلافی تحریم‌ها و سقف قیمت غربی روی فروش نفت این کشور، تولید نفت را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد اما متعاقب آن، صادرات این کشور به بازارهای خارجی افزایش یافت. اما پس از آن که کرملین اعلام کرد صادرات نفت را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در اوت کاهش می‌دهد، جریان صادرات روسیه در چند هفته گذشته کاهش پیدا کرده است. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که مسکو در ژوییه به طور کامل به این کاهش داوطلبانه، عمل کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که صادرات نفت روسیه پس از کاهش ماهانه که در ژوئن است، در ژوییه، در ۷.۳ میلیون بشکه در روز ثابت ماند. صادرات بالاتر  محموله‌های سوخت، به جبران عرضه کمتر نفت خام کمک کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر