کاهش قابل توجه صادرات نفت و گاز از روسیه به اروپا

واردات نفت ۸۲ درصد و گاز ۵۱ درصد از روسیه به اتحادیه اروپا کاهش یافت.

کاهش قابل توجه صادرات نفت و گاز از روسیه به اروپا

به گزارش مملکت آنلاین، داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) از کاهش شدید واردات نفت و گاز روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ حکایت دارد.

همزمان با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که در پی تهاجم نظامی این کشور به خاک اوکراین آغاز شد، واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه از متوسط ماهانه ۸.۷ میلیون تُنی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به ۱.۶ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسید که نشان دهنده افت ۸۲ درصدی است.

به این ترتیب، سهم روسیه در واردات ماهانه نفت و فرآورده‌های آن توسط اتحادیه اروپا از ۲۱.۶ درصد در سه ماهه دوم سال گذشته به ۴ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

روسیه در حال حاضر دوازدهمین مبدا واردات نفت به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و نروژ (۱۳.۷ درصد)، ایالات متحده (۱۳.۶ درصد)، قزاقستان (۱۰.۲ درصد)، عربستان سعودی (۹ درصد) و لیبی (۸.۱ درصد) صادرکنندگان اصلی نفت به اتحادیه اروپا هستند.

آمار یورواستات همچنین نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا واردات گاز طبیعی خود را از روسیه طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی به ۲.۵ میلیون تن رسانده است. این رقم در مدت مشابه سال پیش نزدیک به ۵.۱ میلیون تن گزارش شده بود. 

بر این اساس، واردات گاز روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی سه ماهه دوم امسال نزدیک به ۵۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ بوده است. 

صادرات گاز الجزایر در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ نسبت به سه ماهه دوم سال پیش، ۹.۳ درصد افزایش یافته است. واردات نروژ نیز در همین مدت ۶.۲ درصد افزایش یافته تا سهم این کشور در تامین گاز طبیعی مورد نیاز اتحادیه اروپا به ۴۴.۳ درصد برسد. آذربایجان نیز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ حدود ۶ درصد گاز وارداتی اتحادیه اروپا را تامین کرده است.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا برنامه‌هایی را با هدف تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی خود از طریق سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و انعقاد قراردادهای عرضه با سایر کشورها در دستور کار خود قرار داده و به همین منظور ۳۰۰ میلیارد یورو بودجه برای حمایت از کشورهای عضو در نظر گرفته است.

با وجود موفقیت اتحادیه اروپا در کاهش واردات گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله، گزارش اخیر Global Witness نشان داد که واردات گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) به اتحادیه اروپا در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۳۹.۵ درصد افزایش داشته است.

هر چند رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرده که واردات گاز مایع بخش کوچکی از کل انرژی مورد نیاز اتحادیه اروپا شامل می‌شود ولی داده‌های منتشر شده توسط یورواستات تایید می‌کند که روسیه با سهم ۱۲.۴ درصدی پس از ایالات متحده با سهم ۴۶.۴ درصدی، دومین منبع تامین گاز طبیعی مایع این اتحادیه است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر