اردوغان: آوارگان سوری را بازخواهیم گرداند

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که این کشور طرحی برای بازگشت آوارگان سوری به مناطقشان دارد.

اردوغان: آوارگان سوری را بازخواهیم گرداند

به گزارش مملکت آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: در آینده نزدیک نقشه راهی برای بازگشت آوارگان برنامه‌ریزی می‌کنیم و میزان سرعت و تضمین بازگشتشان را بررسی خواهیم کردیم. حدود ۵۶۰ هزار آواره سوریه به وطنشان در شمال سوریه بازگشتند. ما طرحی نیز برای بازگشت یک میلیون آواره دیگر به آنجا داریم.

آژانس مهاجرت ترکیه ژانویه اعلام کرد که ۳.۵ میلیون سوری در ترکیه زندگی می‌کنند و در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۹ هزار نفر به مناطق امن در سوریه بازگشتند.

اردوغان در مصاحبه با تلویزیون ترکیه گفت: از همان آغاز ما از بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان حمایت کردیم. ۵۶۰ هزار آواره به مناطقشان در شمال سوریه بازگشتند. هرچه اراضی بیشتری در سوریه از تروریسم پاکسازی شود این تعداد افزایش خواهد یافت. موضوع بازگشت آوارگان در دستورکار مذاکرات چهارجانبه میان ترکیه، روسیه، ایران و دولت سوریه است. اشاره‌های بسیار مثبتی در این باره وجود دارد.

وی درباره جدول زمانی برای بازگشت آوارگان گفت: بعد از پایان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می‌توانیم نقشه راهی درباره آوارگان ایجاد کنیم. می‌توان در چارچوب کمیته چهارجانبه برای بازگشت هرچه سریع‌تر آوارگان اقدام کرد.

اردوغان گفت: من از سینان اوغان، نامزد ائتلاف «آتا» به خاطر حمایتش تشکر می‌کنم. اوغان به خوبی مواضع ثابت دولت درباره مسائل مهمی مثل مبارزه با تروریسم و روابط با جهان ترکیه را درک می‌کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه یکشنبه اعلام کرد که باید با مقامات سوریه برای بررسی بازگشت آوارگان نه فقط به مناطق امن در شمال سوریه بلکه به مناطق تحت سیطره نظام سوریه مذاکره کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک

ارسال نظر