درگیری‌ها در سودان شدت گرفت

با وجود اعلام موافقت طرفین درگیری در سودان برای اجرای آتش‌بس انسانی، درگیری‌های شدیدی صبح امروز(پنجشنبه) در خارطوم، پایتخت سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع از سر گرفته شد.

درگیری‌ها در سودان شدت گرفت

به گزارش مملکت آنلاین، برخی شاهدان عینی به خبرگزاری آناتولی گفتند که درگیری‌های خشونت‌آمیزی در مجاورت کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل در مرکز خارطوم در جریان است.

شاهدان می‌گویند که صدای توپ‌ها و انفجارهای قوی در مرکز خارطوم شنیده می‌شود و ستون‌هایی از دود بلند شده است. همچنین جنگنده ها در دو شهر ام درمان غرب خارطوم و بحری در شمال آن به پرواز درآمده‌اند.

ارتش سودان در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای ما بامداد امروز با شورشیان (نیروهای پشتیبانی سریع) که قصد حمله به فرماندهی منطقه نظامی بحری را داشتند، درگیر شدند.

در این بیانیه آمده است: دشمن مجازات سختی دریافت کرد و نیروهایش بواسطه کشته و مجروح یا متواری شدن از هم پاشیده و نیروهای ما تعدادی از خودروهای رزمی شورشیان را منهدم و ۵ خودروی به جا مانده از دشمن را در میدان نبرد مصادره کردند.

در این بیانیه از شهروندان خواسته شده است تا برای حفظ امنیت خود، از محل درگیری و اجسام فلزی بیگانه تا رسیدن تیمهای فنی دوری کنند.

همزمان، نیروهای پشتیبانی سریع نیز در بیانیه‌ای نیروهای ارتش را بخاطر نقض آتش‌بس انسانی اعلامی به منظور خارج کردن هیئت‌های دیپلماتیک و قادر سازی شهروندان به رفع نیازهای خود و دسترسی به مناطق امن متهم و اقدامات غیرمسئولانه رهبران نیروهای ارتش و حامیان آنها و حمله به این نیروها از سحرگاه امروز پنجشنبه در تعدادی از پایگاههای آنها محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «نیروها و محله‌های مسکونی ما به شکلی ناجوانمردانه آماج بمباران کورکورانه توپخانه‌ها و جنگنده ها قرار گرفتند که نقض آشکار موازین، قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است».

به موجب این بیانیه،  تعدد مراکز تصمیم‌گیری در ارتش بر اجرای آتش‌بس بشردوستانه تأثیر منفی گذاشته است.

سخنگوی رسمی نیروهای واکنش سریع گفت: این نیروها بر ۹۰ درصد از سه شهر خارطوم سیطره دارند و به آتش‌بس انسانی اعلامی پایبند هستند. این در حالی است که نقض آتش‌بس از سوی نیروهای کودتا ادامه دارد. 

بنابراین گزارش، عبدالفتاح البرهان، فرمانده  ارتش سودان و محمد حمدان دغلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع پیش از این موافقت اولیه خود را با آتش‌بس جدید به مدت ۷ روز اعلام کرده بودند.

ارتش سودان روز چهارشنبه بر موافقت خود با طرح سازمان ایگاد برای تمدید آتش‌بس اعلامی در این کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد که طرف دیگر درگیری به اصول آتش‌بس پیشنهادی پایبند باشد.

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که با پیشنهاد ایگاد برای تمدید آتش‌بس به مدت ۷ روز و اعزام نماینده‌ای برای انجام مذاکرات با رهبران جیبوتی، کنیا و سودان جنوبی در هر کشوری که توافق بر سر آن صورت گیرد موافق است.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به ناکام ماندن این سازمان در توقف جنگ داخلی در سودان ابراز تاسف کرد و گفت، درگیری‌های مستمر تلاش برای برقراری آتش‌بس را از بین می‌برد. وی افزود، نسبت به افزایش خشونت در سودان غافلگیر شده زیرا امیدوار بود مذاکرات میان عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو در نتیجه بخش باشد.

اظهارات گوترش همزمان با سفر مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری  به سودان پس از اعلام سودان جنوبی مبنی بر موافقت اولیه دو طرف با آتش‌بسی که امروز(پنجشنبه) قرار بود شروع شود مطرح شد.

گریفیث روز چهارشنبه اعلام کرد برای برگزاری نشست میان دو طرف درگیری در سودان به منظور تامین گذرگاهی امن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه پس از غارت شش کامیون حامل کمکها تلاش می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد با این سخنان اذعان کرد که جهان در ممانعت از بروز و گسترش جنگ در سودان که ثبات و امنیت را در این کشور برهم زده «شکست» خورده است.

سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در سودان را بسیار بحرانی توصیف کرده و برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور خواهان تضمین‌های امنیتی است.

درگیری‌های شدید میان نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو و نظامیان تحت امر دولت نظامی برآمده از کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در سودان که ژنرال عبدالفتاح البرهان فرماندهی آنها را برعهده دارد از پانزده آوریل آغاز شد و بر اساس آخرین‌ آمار رسمی منتشر شده تاکنون ۵۵۰ کشته و حدود ۵ هزار مجروح به جا گذاشته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد که در جریان سفر به نایروبی به سخن می‌گفت با اشاره به این بحران یادآور شد: «می‌توانیم بگوییم که نتوانستیم از جنگی که سازمان ملل را غافلگیر کرد جلوگیری کنیم.»

وی افزود: «کشوری مانند سودان...که در چنین وضعیت ناامیدکننده‌ای از نظر اقتصادی و انسانی قرار دارد تحمل جنگ قدرت بین دو نفر را ندارد.

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل که به محل سفر کرده از شهر ساحلی پورت واقع در ۸۵۰ کیلومتری شرق خارطوم که از خشونت‌ها در امان مانده، خواستار تضمین امنیتی توسط دو طرف درگیر در این مناقشه شد.

وی با اعلام این که با دو ژنرال سودانی به عنوان فرمانده نیروهای درگیر در این کشور به صورت تلفنی گفتگو کرده خواستار تبدیل «تضمین‌های کلی به تعهدات ویژه» از سوی دو طرف شد.

این در حالیست که پیش‌تر نیز گزارش‌هایی دال بر سرقت بخشی از ۸۰ هزار تن ذخایر مواد غذایی پیش از جنگِ موجود در سودان به سرقت رفته بود.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که منتظر دریافت مجوز گمرک برای انتقال «۸۰ تن تجهیزات لازم در زمینه فوریت‌های پزشکین به این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج میلیون نفر از ساکنان پایتخت سودان در گرمای سوزان این کشور به آب یا برق دسترسی ندارند و و با کمبود مواد غذایی روبرو هستند.

بر اساس این گزارش اکنون تنها ۱۶ درصد از بیمارستان‌های خارطوم، پایتخت سودان قادر به ارائه خدمات پزشکی هستند.

سودان پیش از جنگ نیز کشوری بحران زده در شاخ آفریقا به شمار می‌رفت، به گونه‌ای که از هر سه شهروند این کشور یک نفر برای ادامه زندگی به کمک های بشردوستانه محتاج بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر