تعداد نامزدهای انتخابات ترکیه به چهار نفر رسید

«محرم اینجه» از سوی حزب مملکت (میهن) و «سینان اوگان» از سوی ائتلاف «آتا» نامزد انتخابات بهار سال آینده ترکیه شدند و به این ترتیب شمار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور به چهار نفر رسید.

تعداد نامزدهای انتخابات ترکیه به چهار نفر رسید

به گزارش مملکت آنلاین ، پیش از این «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی از سوی ائتلاف «جمهور» شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده بود.

هفته گذشته نیز احزاب ائتلاف «ملت» شامل حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری «کمال کلیچدار اوغلو»، حزب نیک (خوب) به رهبری «مرال آکشنر»، حزب سعادت به رهبری «تمل کاراملا اوغلو»، حزب دموکرات به رهبری «گلتکین اویسال»، حزب جهش و دموکراسی(دوا) به رهبری «علی باباجان» و حزب آینده به رهبری «احمد داوود اوغلو» که تحت عنوان میز شش گانه گردهم آمده‌اند، «کمال قلیچدار اوغلو» را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کردند.

«محرم اینجه» ۵۹ ساله که دیشب نامزدی خود را اعلام کرده، طی چهار دوره متوالی در سالهای ۲۰۰۲ ، ۲۰۰۷ ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ از زادگاه خود شهر «یالووا» از سوی حزب جمهوری خواه خلق وارد پارلمان ترکیه شد و در سال ۲۰۱۸ از سوی حزب متبوع خود وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری با اردوغان شد ولی با کسب ۳۱ درصد آرا شکست خورد.

وی در ماه مِی ۲۰۲۱ حزب مملکت (میهن) را تأسیس کرد و اکنون به عنوان رهبر این حزب فعالیت می‌کند و برای رقابت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی این حزب نامزد شده است.

اینجه که به صورت مستقل اعلام نامزدی کرده، در خصوص حضور در ائتلاف‌های انتخاباتی نیز گفت که با توجه به شرایط، تصمیم خواهد گرفت اما عجله نکرده، تحت فشار قرار نخواهد گرفت و هیچ کاری را به زیان ترکیه انجام نخواهد داد.

وی هنگام اعلام نامزدی خود خطاب به حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان، رقیب انتخاباتی خود گفت: شما با حزب «هداپار» ائتلاف کرده‌اید تا روی صندلی‌های خود بمانید ولی ما شما را از آن صندلی‌ها پایین می کشیم و هرگز اجازه نخواهیم داد که تمامیت تجزیه‌ناپذیر جمهوری سکولار و دموکراتیک ترکیه آسیب ببیند.

چند روز پیش نیز «سینان اوگان» ۵۶ ساله و نماینده پیشین مردم ایغدیر از حزب حرکت ملی در مجلس ترکیه و از آذربایجانی‌های این کشور از سوی ائتلاف «آتا» شامل احزاب عدالت، اتحاد ترکیه، وطن من و ظفر، به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شد.

اوگان دیشب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سوزجو گفت: «نه پولدارها پشت ما هستند، نه نیروی خارجی، نه ایالات متحده آمریکا، نه روسیه و نه چین و ما به پشتوانه ترک بودن خود به میدان آمده ایم و به انتخاب مردم اعتماد داریم.»

هر چند که برخی رسانه‌ها از نامزد شدن «محمدعلی فاتح اربکان» ۴۴ ساله رهبر حزب دوباره و فرزند «نجم‌الدین اربکان» نخست وزیر فقید و رهبر حزب رفاه ترکیه خبر داده‌اند ولی نامزدی او به صورت رسمی اعلام نشده و دیدار او با نزدیکان کادر رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه در روزهای گذشته نشان داد که وی در صورت پذیرفته شدن شروطی، به احتمال زیاد از نامزدی اردوغان حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: شبکه خبری تی.آر.تی

ارسال نظر