امضای پیمان دفاعی بین انگلیس و ژاپن، چین را عصبانی کرد

نخست وزیر انگلیس و همتای ژاپنی‌اش توافق‌نامه دفاعی را در لندن امضا کردند که به این دو کشور اجازه خواهد داد تا نیروهای خود را در خاک یکدیگر مستقر کنند؛ این تازه‌ترین اقدام در راستای تقویت روابط امنیتی میان این دو کشور است.

امضای پیمان دفاعی بین انگلیس و ژاپن، چین را عصبانی کرد

به گزارش مملکت آنلاین، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و ریشی سوناک، همتای انگلیسی‌اش این توافق‌نامه دفاعی برای دسترسی متقابل را که یک ماه قبل با آن موافقت شده بود، امضا کردند. این توافق یک ماه پس از آن امضا شد که این دو کشور با ایتالیا در مورد برنامه جدید جت‌های جنگنده توافق کردند.

سفر کیشیدا به لندن و امضای این توافق بخشی از استراتژی سیاست خارجی انگلیس در مورد منطقه اقیانوس هند-آرام است زیرا لندن در حال ایجاد روابط امنیتی و تجاری در این منطقه است.

انگلیس و ژاپن ضمن تاکید بر تقویت روابط دو جانبه، چین را نیز به عنوان چالشی در منطقه اقیانوس هند-آرام توصیف کردند.

سوناک در بیانیه‌ای گفت: این توافق دسترسی متقابل، برای هر دو کشور بسیار مهم است و تعهد ما به منطقه اقیانوس هند-آرام را تقویت می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این جهان به شدت رقابتی، بیش از هر زمان دیگری مهم است که جوامع دموکرات شانه به شانه یکدیگر در مقابل چالش‌های جهانی بی‌سابقه پیش رو بایستند.

کیشیدا به عنوان بخشی از تور خود به کشورهای گروه هفت از جمله فرانسه، ایتالیا، کانادا و آمریکا، در حال حاضر به انگلیس سفر کرده است. ژاپن اکنون ریاست گروه هفت را برعهده دارد.

دفتر نخست وزری انگلیس اعلام کرد، سوناک از برنامه‌های کیشیدا برای معطوف کردن تمرکز گروه هفت به رهبری ژاپن بر تاثیرات حمله روسیه به اوکراین بر روی امنیت اقتصادی و غذایی جهانی استقبال کرد.     

این دو نخست وزیر همچنین درباره تجارت و الحاق انگلیس به توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک گفت‌وگو کردند. انگلیس و ژاپن در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی نیز یک شراکت دیجیتال راه‌اندازی کردند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس گفت: سوناک تاکید کرد که رشد و رفاه آتی برای تمامی کشورها از همکاری و نوآوری نشات می‌گیرد و هر دو رهبر موافقت کردند که پتانسیل عظیمی برای رشد در کل اقتصاد این دو کشور وجود دارد.

این در حالی است که وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به امضای این پیمان دفاعی میان انگلیس و ژاپن گفت: این منطقه عرصه بازی‌های ژئوپلتیکی نیست و چین یکی از شرکای همکاری است نه یک چالش.

وی افزود: تفکر قدیمی رویارویی بلوک‌ها نباید در رابطه با منطقه اقیانوس هند-آرام به کار گرفته شود.   

انتهای پیام/

منبع: رویترز

ارسال نظر