اعتصابات کامیون داران اردن برای دهمین روز ادامه یافت

با رد پیشنهادهای دولت درباره افزایش اقدامات حمایتی، اعتصاب کامیون داران در اردن وارد دهمین روز شد.

اعتصابات کامیون داران اردن برای دهمین روز ادامه یافت

به گزارش مملکت آنلاین، با ورود اعتصاب کامیون داران و حمل و نقل عمومی اردن به دهمین روز خود و گسترش آن در استان های این کشور، و پس از آنکه پیشنهادات دولت توسط اعتصاب کنندگان رد شد خسارات بخش‌های مختلف اقتصادی در حال افزایش است و کانتینرهای وارداتی در بنادر شهر ساحلی عقبه (جنوب اردن) در حال انباشته شدن است.

به گفته کارشناسان، حدود ۱۳ هزار کانتینر باری در بندر شهر ساحلی عقبه در جنوب اردن انباشته شده که این میزان ۸۰ درصد از ظرفیت ذخیره سازی بندر است و از آنجا که طبق اعلام رسمی ذخایر اقلام غذایی تنها برای ۹ ماه کافی است، خطر توقف زنجیره تامین، هزینه های بالا و کمبود عرضه در بازار محلی را در پی دارد.

به نظر می رسد راه حل های پیشنهادی دولت برای توافق با اتحادیه‌های کارگری مرتبط با بخش های حمل و نقل، مورد قبول رانندگان و کارکنان حمل و نقل عمومی قرار نگرفت.

خواسته اصلی اعتصاب کنندگان «کاهش قیمت فرآورده های نفتی» به ‌ویژه گازوئیل و بنزین اکتان ۹۰ است که حرکت کامیون ها و اتوبوس های حمل و نقل عمومی و تاکسی ها به آن وابسته است.

به گفته کارشناسان، حامل های انرژی حدود ۴۰ درصد از هزینه های حمل و نقل عمومی را شامل می شود. قیمت گازوئیل پس از ۸ بار افزایش متوالی در سال ۲۰۲۲، ۴۵ درصد افزایش یافته است. این در حالیست که قیمت ها در ابتدای سال به مدت ۴ ماه ثابت بود و قیمت بنزین اکتان۹۰ نیز طی سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد افزایش داشت.

اعتصاب کنندگان بر تقاضای خود مبنی بر کاهش قیمت حامل های انرژی اصرار دارند که با امتناع رسمی از کاهش نرخ یا اعطای یارانه سوخت مواجه شده است، زیرا این امر موجب افزایش کسری بودجه و افزایش بدهی می شود.

طبق اظهارات «بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن، دولت در سال جاری مبلغ ۵۵۰ میلیون دینار (۷۷۴ میلیون دلار) به یارانه سوخت تخصیص داده و قادر به انجام مجدد این کار نیست.

یک هیئت رسمی اردنی به ریاست بشر الخصاونه در سفر به عربستان سعودی راه های همکاری بین دو کشور را بررسی کرد. طرف سعودی نیز متعهد شد که درخواست طرف اردنی را به استثنای کامیون های باری اردن که از خاک عربستان عبور می کنند مشروط بر اینکه عمر آنها کمتر از ۲۰ سال باشد مورد بررسی قرار دهد.

«ضیف الله ابوعاقوله» رئیس اتحادیه ترخیص کالا گفت: ادامه اعتصاب کامیون ها به تجمع بیش از ۱۳ هزار کانتینر مملو از کالا انجامیده و هم اکنون ۸۰ درصد از ظرفیت ذخیره سازی بندر پر شده که موجب زیان اقتصادی وارد کنندگان و آسیب رسیدن به بخش خدمات می شود.

طبق آمار وزارت حمل و نقل اردن تعداد کامیون ها و تانکرهای حمل و نقل زمینی حدود ۲۱ هزار عدد است که حدود ۶۰ درصد آن در حمل و نقل داخلی و خارجی مشغول هستند و مازاد ناوگان حمل و نقل زمینی نیز حدوداً ۴۰ درصد تخمین زده می‌شود که افزایش عرضه و کاهش نرخ کرایه حمل و نقل در کشور را در پی دارد.

انتهای پیام/

منبع: الجزیره

ارسال نظر