آغاز اعتصابات سراسری در فرانسه

اعتصابات در بخش انرژی فرانسه از امروز به بخش‌های عمومی مثل مدارس و حمل‌ونقل کشیده شد و گفته شده قطارهای بین لندن و پاریس لغو شده‌اند.

آغاز اعتصابات سراسری در فرانسه

به گزارش مملکت آنلاین، اتحادیه‌های کارگری فرانسه امروز (سه‌شنبه) دست به اعتصاب سراسری زده و خواستار دریافت حقوق‌های بیشتر در بحبوحه تورم فزاینده شدند. گفته می‌شود شرایط کنونی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را با یکی از سخت‌ترین چالش‌های او از زمان انتخاب مجددش در ماه مه مواجه کرده است.

این اعتصابات که عمدتاً بخش‌های عمومی مثل مدارس و حمل‌ونقل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در ادامه اعتصابات بخش انرژی است که از چند هفته پیش تا کنون پالایشگاه‌های بزرگ فرانسه را مختل کرده و عرضه سوخت در پمپ بنزین‌ها را به هم ریخته است.

با وجود اینکه شرکت نفت فرانسه روز جمعه با سایر اتحادیه‌ها به توافق رسید و گفته شد قرار است دستمزد کارگران به میزان ۷ درصد افزایش پیدا کند، کنفدراسیون عمومی کار خواستار ادامه تعطیلی‌ها در هفته چهارم شده و می‌گوید با توجه به تورم و همچنین سود کلان شرکت، دستمزد کارگران باید به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

در همین حال رسانه‌ها از لغو حرکت برخی از قطارهای بین لندن و پاریس خبر داده‌اند اما مهم‌تر از آن، با افزایش تنش‌ها در دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، اعتصابات به بخش‌های دیگر از جمله شرکت برق فرانسه رسیده است. شرکت برق فرانسه یا EDF که به «غول هسته‌ای» فرانسه شهرت دارد، برق و گاز این کشور را به طور عمده از راکتورهای هسته‌ای تأمین می‌کند. یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا می‌گوید اعتصابات در این بخش بر کار ۱۰ نیروگاه هسته‌ای فرانسه تأثیر خواهد گذاشت.

در روزهای اخیر، اعتراضات بسیاری در شهرهای اروپایی در جریان بوده است. تظاهرات به ویژه روز یکشنبه در ایتالیا، آلمان و فرانسه شدت گرفت. رسانه‌ها می‌گویند مردم با تجمع در میادین شهر به افزایش قیمت کالاهای اساسی اعتراض کرده‌اند. وضعیت ایجاد شده در اروپا نتیجه اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه است. اقتصاد اروپا که تا حد زیادی بر پایه تجارت است، با اعمال هشت بسته تحریمی و محدود کردن داد و ستد با روسیه دچار مشکل شده است. از سوی دیگر، بروز جنگ و اختلال در عرضه، قیمت سوخت را افزایش داده و به تورم دامن زده است.

انتهای پیام/

منبع: رویترز

ارسال نظر