آغاز شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر

شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر عصر امروز در موزه‌ هنرهای معاصر تهران آغاز شد. این جشنواره با افتتاح نمایشگاه‌های مفاخر هنرهای تجسمی و همچنین «آینه در آینه ۳»، کار خود را آغاز کرد.

آغاز شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر

به گزارش مملکت آنلاین، نمایشگاه‌ آثار مفاخر هنرهای تجسمی و «آینه در آینه ۳»، در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در مراسم امروز محمد سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدحسین نیرومند (مشاور وزیر در امور هنری و سینمایی)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی)، امیر عبدالحسینی (دبیر کل جشنواره شانزدهم)،  مسعود زنده‌روح کرمانی (دبیری هنری جشنواره هنرهای تجسمی)، نادر قشقایی (دبیر بخش مجسمه‌سازی جشنواره شانزدهم)، عبدالحمید قدیریان و رضا بانگیز حضور داشتند.

با نمایش اثرتان در موزه هنرهای معاصر پُز بدهید

اجرای این مراسم را بهرام عظیمی برعهده داشت و افتتاحیه در آمفی تئاتر موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

او یادآور شد: پیشتر برای آنانی که هنرهای تجسمی کار می‌کنند، موزه هنرهای معاصر بسیار ارزشمند بود؛ اینجا جایزه گرفتن بسیار لذت دارد و بسیار آدم‌های بزرگی که حالا برای ما اسطوره هستند اینجا حرف زدند و جایزه گرفتند. کلاس این موزه بسیار متفاوت است و داوران خارجی از عظمت و معماری این مکان شگفت‌زده می‌شوند.

عظیمی خطاب به هنرمندان راه یافته به جشنواره تجسمی فجر گفت: نمی‌گویم با اینجا آمدن پُز بدهید، شاید زمانِ ما بسیار لذت‌بخش بود، اما باید قدر برخی چیزها را دانست و خودِ این نسل هستند که باید این را حس کنند. من بسیار می‌ترسیدم که امروز خلوت باشد اما خوشحالم که مراسم افتتاحیه شلوغ است؛ شلوغ بودن افتتاحیه‌ای که در آن جایزه داده نمی‌شود معمولا لذت‌بخش است.

سپس امیر عبدالحسینی سخنرانی کرد. او گفت: دفتر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراهی چهره‌ها و سرآمدان هنرهای تجسمی آراسته و با حضور استادان هنر و هنرمندان شریف هنرهای تجسمی ایران اسلامی گشوده شد.

او ادامه داد: سرآغاز این دفتر به «هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین» اختصاص یافت تا ارزش‌های هنری برآمده از اندیشه خلاق و نگاه نوآور هنرمندان این رویداد بر دل پُرامید نظاره‌گران آثارشان بنشیند و بر همدلی اهالی فضل و فرهنگ و دانش و هنر بیفزاید.

عبدالحسینی گفت: اقبال و استقبال کمی و کیفی اهالی هنرهای تجسمی برگ زرین دیگری در دفتر جشنواره شانزدهم شد و در ادامه نیز حضور جامعه دانشگاهی در کنار جامعه حرفه‌ای هنر بر کیفیت آن افزود تا دستاوردهای درخشان هنرهای تجسمی معاصر به شایستگی ارائه شود.

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: ارسال ۱۰۰۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره شانزدهم و گردآوری ۸۵۹۷ اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر از ظرفیت گسترده هنرهای تجسمی کشور حکایت دارد. در این میان ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده که در کنار بخش‌های دیگر جشنواره روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن به روی هنرمندان و هنردوستان گشوده خواهد شد. در بخش تجسم هنر نیز در مجموع ۱۵۳۹ اثر از ۴۲۰ هنرمند در ۳۲ استان کشور ارائه شده است.

او گفت: حضور چهره‌های شاخص هنر در تهران و سایر استان‌ها، نسبت حضور بانوان هنرمند در تمام بخش‌ها، افزوده شدن بخش‌های دیوارنگاری شهری با ۴۰ اثر، ناشران کتاب‌های تجسمی با معرفی بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب و شکل‌گیری بازار هنر شامل ۱۱۲ اثر از ۹۲ هنرمند، از نقاط عطف شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برشمرده می‌شود.

عبدالحسینی اظهار کرد: امروز این دفتر، سرشار از نقش و رنگ و طرح و حجم در پیش روی استادان، هنرمندان، دانشجویان، پژوهشگران و هنردوستان گسترده است تا آثار ارزشمندی در بخش‌ها و گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی معاصر را به نمایش بگذارد.
آثاری که از ذهن پویا، نگاه نافذ، جان شیفته، دل پر نور و روح صیقل یافته هنرمندان تجسمی برآمده و با رنگ‌های بی‌کران بر دیوارهای نمایشگاهی جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران و مؤسسه فرهنگی هنری صبا خوش نشسته است که به تعبیر جناب مولوی شاعر بزرگ ایران زمین:
از دو صد رنگی به بی‌رنگی رهی‌ست
رنگ چون ابرست و بی‌رنگی مهی‌ست
عکس آن تصویر و آن کردارها
زد برین صافی شده دیوارها

عبدالحسینی ادامه داد: مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران آغازگر جشنواره شانزدهم شده تا شروع جشنواره به نام بزرگان هنر مزین شود؛ مفاخری که در ادوار گذشته نشان عالی جشنواره را دریافت کرده‌اند و یا در این دوره و دوره‌‎های بعد، جشنواره هنرهای تجسمی مفتخر خواهد بود که نشان عالی فجر را تقدیم حضور پرمهرشان کند. در این بخش ۷۰ اثر از ۵۵ ستاره درخشان هنر از گنجینه موزه هنرهای معاصر رخ نموده و زینت‌بخش جشنواره شانزدهم شده است. در ادامه نیز پنج اثر از دو هنرمند صاحب‌نام و تأثیرگذار به نمایش درآمده که به تازگی آسمانی شده‌اند تا یاد و نامشان در جشنواره شانزدهم جاری شود؛ استادان زنده‌یاد جلال شباهنگی و منوچهر صفرزاده. روحشان شاد.

او گفت: بخش «آینه در آینه» که از دو سال گذشته با تدبیر استاد سیدعباس میرهاشمی دبیر کل چند دوره از جشنواره فجر به ساختار این رویداد افزوده شده، پس از مروری بر نقاشی‌های انقلاب در دوره چهاردهم و نمایش عکس‌های انقلاب در دوره پانزدهم، در قدمی دیگر به مروری بر پوسترهای شاخص سال‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخته و ۹۸ پوستر از آن روزگار را شامل می‌شود. این بخش در جشنواره شانزدهم به دبیری محمد خزایی ـ از استادان ممتاز جامعه دانشگاهی و از چهره‌های شاخص گرافیک انقلاب ـ ساماندهی شده است.

وی افزود: اگر چه اغلب این پوسترها شهرت بسیار دارد و در خاطره‌ها ماندگار است اما بازنمایش آن‌ها در کنار هم، لطف دیگری دارد. به‌ویژه آن‌که جناب استاد محمد مهدی روحانی از چهره‌های مؤثر گرافیک روزگار انقلاب در این جمع حضور دارند و چند اثر برگرفته از ذهن خلاق و دست توانمند ایشان در حوالی سال‌های ۶۰ در این بخش ارائه شده است.

حسن ختام سخن را به قدردانی از تمام دبیران کل و دست‌اندرکاران ادوار گذشته جشنواره اختصاص می‌دهم.

پس از سخنرانی عبدالحسینی، دبیرکل شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر، کلیپی کوتاه از موزه هنرهای معاصر تهران و برپایی نمایشگاه آثار مفاخر و آینه در آینه ٣، نمایش داده شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر