چهار محصول جدید باغی و زراعی معرفی شدند

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: به همت محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، چهار رقم جدید محصولات باغی و زراعی به نام‌های پرتقال "آریا" و "ایرسا"، گندم دیم "آروین" و برنج "طارم مازند" معرفی شد.

چهار محصول جدید باغی و زراعی معرفی شدند

به گزارش مملکت آنلاین از وزارت جهاد کشاورزی، رقم جدید پرتقال خونی B۳(GBS۳) برخوردار از ویژگی‌های زودرسی، میوه بزرگ، بدون بذر و با کیفیت انبارمانی با نام "آریا" به عنوان اولین رقم پرتقال در کشور معرفی شد. کشت در ۵۰ الی ۶۰ هزار هکتار از مناطق معتدل و خنک مرکبات‌خیز کشور، از ویژگی‌های این رقم است و به عنوان یکهزار و ۱۱۸ رقم، ۴۹۰ مین رقم باغی و اولین رقم پرتقال سازمان تات است.

"ایرسا" به عنوان دومین رقم جدید پرتقال خونی B۶(GBS۶) معرفی شده در سازمان تات، برخوردار از ویژگی‌های زودرسی، عملکرد و کیفیت بالا، بدون بذر و با کیفیت انبارمالی مناسب است. این رقم در مقایسه با ارقام پرتقال خونی سانگین و گروس سانگین، علاوه بر بی‌بذری، عملکرد بالا و انبارمانی مناسب حدود ۳۰ روز زودرس‌تر می‌باشد، درختان این ژنوتیپ تاجی افراشته، شکل بیضوی با قدرت رشد متوسط داشته، میوه‌های آن آبدار با رنگ گوشت نارنجی، قرمز رنگ، با متوسط طول ۷۹ و نیم میلی‌متر و وزن ۱۵۵ گرم از نوع بی‌بذر با ضخامت پوست متوسط است. این رقم در ۵۰ الی ۶۰ هزار هکتار اراضی در مناطق معتدل و خنک مرکبات‌خیز کشور مستعد کشت است. رقم پرتقال خونی ایرسا به عنوان ۱۱۹ مین رقم و ۴۹۱ مین رقم باغی و دومین رقم پرتقال سازمان تات معرفی شد.

دیگر رقم معرفی شده در سازمان تات، رقم گندم دوروم دیم لاین ۱۳ با نام "آروین" برخوردار از ویژگی‌های پرمحصول، دارای پایداری عملکرد بالا، کیفیت دانه مطلوب برای صنایع ماکارونی، مقاوم به بیماری‌های شایع گندم و وزن هزار دانه بالا است .این رقم در ۳۰ هزار هکتار در مناطق دارای میزان بارندگی بالای ۲۵۰ میلی‌متردارای زمستان‌های معتدل و تابستان گرم قابل کشت است. رقم آروین به عنوان یک هزار و ۱۲۱ مین رقم، ۶۲۵ مین رقم زراعی و ۲۱ مین رقم گندم دوروم سازمان تات معرفی شد.

رقم جدید برنج L38 با نام "طارم مازند" نیز برخوردار از ویژگی‌های زودرسی، کیفیت دانه، پخت و عطر عالی، تحمل بیشتر نسبت به ارقام محلی در برابر ورس، کرم ساقه‌خوار و بیماری بلاست است که توسط محققان سازمان تات معرفی شده است، میزان اراضی مستعد برای کشت این رقم در حدود ۴۰۰ هزار هکتار و در استان‌های شمالی کشور و مناطق معتدل و مرطوب شمال ایران است. رقم طارم مازند به عنوان یکهزار و ۱۲۰ مین رقم، ۶۲۴ مین رقم زراعی و ۵۸ مین رقم برنج سازمان تات است.

انتهای پیام/

ارسال نظر