افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان کشور به صورت تضمینی خریداری شد که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است

افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته

به گزارش مملکت آنلاین، سهراب سهرابی در آیین شکرگزاری برداشت محصولات کشاورزی و آغاز سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در قزوین بیان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت اراضی گندم آبی حدود ۲ میلیون هکتار و اراضی دیم به بیش از ۴ میلیون هکتار است و ۷۰ درصد گندم کشور در اراضی آبی تولید می‌شود که نقش آن بسیار کلیدی است.

وی اضافه کرد: ۱۳ میلیون تن نیاز مصرفی گندم در کشور است که ۱۱ میلیون تن به صورت نان و ۲ میلیون تن در صنعت مصرف می‌شود.

سهرابی با بیان این که ۸۳ هزار میلیارد تومان وجه خرید تضمینی گندم در سال جاری از کشاورزان کشور بوده است، خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده حمایت وزارت متبوع از کشاورزان و بهره‌برداران است.

این مقام مسوول با بیان این که کشت گندم در تناوب با برخی محصولات از ویژگی‌ها و برنامه‌های الگوی کشت است، گفت: کشت گندم در تناوب با محصولاتی همچون دانه‌های روغنی، حبوبات، و نباتات علوفه‌ای به کاهش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع کمک می‌کند و در نهایت منجر به پایداری تولید خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که همزمان با اجرای طرح الگوی کشت در حوزه گندم، کشت قراردادی در اراضی آبی و طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور نیز اجرا و عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: برای سال جاری کشت قراردادی گندم در سطح دو میلیون هکتار پیش‌بینی شده که سهم استان قزوین برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی ۵۰ هزار هکتار است.

وی افزود: سهم استان قزوین برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۶۰ هزار هکتار است که شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی و ... است.

سهرابی بر حمایت از کشاورزان برای اجرای طرح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی تاکید کرد و یادآور شد: از کشاورزانی که طرح الگوی کشت در مزارع کشاورزی را رعایت می‌کنند حمایت می‌شود و در قالب کشت قراردادی، یارانه بیمه، تسهیلات بانکی، نهاده‌های بذر، کود و سموم در اختیارشان قرار می‌دهیم و در انتهای تولید و تحویل محصول وجه آن را از کشاورزان دریافت می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید محصول استراتژیک گندم و ظرفیت خوب استان قزوین در تولید این محصول خاطرنشان ساخت: برای استان قزوین در سال زراعی جاری خرید ۳۳۰ هزار تن گندم در نظر گرفته شده که امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب محقق شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت افزایش استفاده از پوشش بذر لیبل‌دار، اصلاح مصرف کودها، اجرای طرح الگوی کشت و همچنین کشت محصولات در دیمزارها در مزارع کشاورزی استان قزوین تاکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر