ایران تولیدکننده ۷۰ درصد گل محمدی جهان

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۷۰ درصد گل محمدی دنیا در ایران تولید می‌شود، گفت: کشور ما مقام اول تولید گل محمدی و زعفران دنیا را دارد.

ایران تولیدکننده ۷۰ درصد گل محمدی جهان

به گزارش مملکت آنلاین از وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی مقدم درباره زنجیره ارزش گل محمدی افزود: کشاورزی در ایران نسبت به دنیا کار سختی است، ایران دارای اقلیم سخت با میانگین بارش یک‌سوم نسبت به دنیا بوده و بخش کشاورزی در این کشور نیازمند مراقبت ویژه خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: مخاطرات بخش کشاورزی در ایران به دلیل همین اقلیم سخت بیشتر از سایر کشورها است، میانگین بارش در دنیا ۸۶۰ میلیمتر است و در ایران میزان بارش کمتر از ۲۵۰ میلیمتر بوده؛ لذا کشاورزی در ایران مقاومتی و ریاضتی است.

علایی مقدم با بیان اینکه طبق آمار ستاد مدیریت بحران در ۵۰ سال گذشته استان‌های بیابانی ایران از ۱۴ تا به ۲۴ منطقه رسیده است، گفت: منابع آبی هم هر سال به دلیل نیاز به غذا، افزایش سرانه مصرف غذا و افزایش جمعیت رو به کاهش است.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده که این امر به دلیل تنوع اقلیمی ایران است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مکانیزم فتوسنتز در کشور تصریح کرد: فتوسنتز یعنی از نور در حضور آب و دما انرژی تولید کنیم، به دلیل اقلیم، کارایی فتوسنتز در ایران بالا است و باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور شده است.

به گفته وی، طبق گزارش فائو، ایران جز ۷ کشور برتر کشاورزی دنیا است و در ۲۲ محصول مقام اول تا ۱۰ را در دنیا دارد.

علایی مقدم با بیان اینکه امنیت غذایی در کشور ما فراهم است، ادامه داد: به جز ۳ یا ۴ محصول، ضریب وابستگی در محصولات دیگر را نداریم.

استفاده از دیپلماسی اقتصادی در جهت ارزآوری گیاهان دارویی

وی افزود: گیاهان دارویی و چرخش مالی آن برای دنیا بسیار حائز اهمیت است، چرخش تجاری گیاهان دارویی در دنیا ۲۷۰ میلیارد دلار است، ۸ هزار گونه گیاهی از ۱۳ هزار گونه گیاهی شناخته شده در جهان در ایران و در ۸۴ میلیون هکتار از مراتع ما وجود دارد؛ اما از چرخش تجاری ۲۷۰ میلیارد دلاری گیاهان دارویی تنها یک درصد سهم داریم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با وجود اینکه ایران مقام اول تولید زعفران در دنیا را دارد اما ۸.۵ میلیارد دلار چرخش مالی زعفران در دنیا صورت می‌گیرد که سهم کشور ما از این میزان ۴۵۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: باید در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری اقدامات موثرتری داشته باشیم تا محصولات ما به صورت فله خرید و فروش نشود.

علایی ‌مقدم گفت: باید بتوانیم از دیپلماسی اقتصادی برای تجارت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی و زعفران استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر