افزایش سه برابری تولیدات کشاورزی کشور

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بهبود راندمان آبیاری از اولویت‌های بخش کشاورزی است، گفت: تولیدات کشاورزی از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

افزایش سه برابری تولیدات کشاورزی کشور

به گزارش مملکت آنلاین، شاهپور علایی مقدم در سفر به استان فارس و در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان فیروزآباد و قیروکارزین با اشاره به اینکه تنوع محصولات تولیدی در این شهرستان‌ها بالاست، اظهار داشت: راندمان پایین آبیاری در شهرستان‌ها مذکور ناشی از عدم وجود کافی استخرهای ذخیره آب و انتقال آب از طریق کانال‌های خالی و بی‌بهره بودن از خطوط لوله گذاری است.

وی با بیان اینکه با این میزان آب مصرفی باید تولیدی ۲ برابر میزان تولید فعلی داشته باشید، تصریح کرد: این خلأ باید از محل تسهیلات کم بهره و اجرای طرح‌های تأمین آب کوچک دنبال شود که در این خصوص حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

علایی مقدم با اشاره به اینکه سدهای سلمان فارسی، هایقر و تنگاب برای تحول در بخش کشاورزی ایجاد شده است، ابراز کرد: این سدها خود برای کشاورزی سد شده‌اند و همان آبی هم که جاری می‌شد ما دولتی‌ها جلوی آن را بسته‌ایم خواهش من این است که کارگروه بحران برای حل این مشکل تشکیل شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشاورزی کار ریاضتی و مقاومتی است چرا که با متغیرهای محیطی سروکار دارد، اظهار کرد: بنا به اعلام سازمان خواربار و کشاورزی جهان (فائو) در هر منطقه‌ای که میزان بارندگی زیر ۵۰۰ میلی متر باشد در آن منطقه نباید کشاورزی کرد.

به گفته وی؛ میزان بارندگی در ایران ۲۳۰ میلی متر و یک سوم دنیا است و تمام مخاطرات بخش کشاورزی دنیا در ایران ۳ برابر می‌شود.

علایی مقدم با اشاره به اینکه کشاورزی در ایران کار بسیار سختی است با این حال کشاورزان ما دستاوردهای بسیار بزرگی را داشتند، اضافه کرد: آب تجدید پذیر برای هر ایرانی در ۵۰ سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد متر مکعب بود که در حال حاضر به ۱۳۰ میلیارد متر مکعب رسیده، اما تولیدات کشاورزی از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

این مقام مسئول افزود: بر اساس آمار فائو، ایران جزو ۷ کشور تولید کننده مهم محصولات کشاورزی در دنیا است و علی رغم این اقلیم سخت در ۲۲ محصول مقام اول تا دهم را دارد به عنوان مثال در زعفران مقام اول را داریم.

وی با بیان اینکه کشاورزی محور استقلال است که باید در صدر قرار گیرد و این امر نیاز به همت همگانی دارد، اظهار کرد: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و هر یک از کشاورزان ضامن تأمین غذای ۲۳ نفر ایرانی هستند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا خیلی زیاد است، ولی ما ضعیف هستیم، گفت: تنوع محصول در شهرستان فیروزآباد بالاست، اما زنجیره ارزش بالا نیست، صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی در این منطقه نیاز است در این راستا به صاحبان سرمایه متقاضی احداث صنایع تسهیلات اعطا می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر