تولید ۱.۴ میلیون تن شکر از چغندرهای قند برداشت شده در کشور

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سال جاری بیش از ۶.۷ میلیون تن چغندرقند بهاره و پاییزه تولید و تحویل کارخانه‌ها شد.

تولید ۱.۴ میلیون تن شکر از چغندرهای قند برداشت شده در کشور

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۶.۷ میلیون تن چغندر تولیدی، نزدیک به ۵.۳ میلیون تن چغندر بهاره و ۱.۴ میلیون تن پاییزه بوده است.

وی پیش‌بینی کرد؛ از این میزان تولید چغندرقند ۹۰۰ هزار تن شکر استحصال و تولید شود.

حصادی با اشاره به محدودیت‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی، تبعات جنگ روسیه و اوکراین، اثرات شیوع بیماری کرونا، افزایش هزینه‌های تولید، کاهشی و دور از انتظار بودن روند افزایش قیمت تضمینی چغندرقند نسبت به نرخ رشد قیمت تضمینی سال قبل و کاهش سطح کشت چغندرقند نسبت به سال گذشته گفت: به رغم این محدودیت‌ها به دلیل افزایش میزان بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح و تلاش‌های صورت گرفته، تولید چغندرقند نسبت به سال قبل کاهش نیافته است.

وی سطح کشت چغندر بهاره و پاییزه در کشور را در سال جاری به ترتیب ۹۰ هزار هکتار و ۲۰ هزار هکتار عنوان کرد.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید نیشکر نیز اذعان داشت: در سال جاری از حدود ۸۷ هزار هکتار نیشکر قابل برداشت تاکنون حدود ۳ میلیون تن نیشکر برداشت شده است.

وی پیش‌بینی کرد؛ تا پایان دوره برداشت نیز بیش از ۵ میلیون تن نیشکر تولید و از این میزان نیشکر حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن شکر استحصال شود.

حصادی تصریح کرد: به دلیل کاهش منابع آبی و سهمیه‌بندی شدن آب در خوزستان و در نتیجه کاهش عملکرد در واحد سطح، حدود ۵۰ هزار تن نی نسبت به سال گذشته کمتر تولید شده است.

وی برآورد کرد که امسال از محل تولید چغندرقند و نیشکر بیش از ۱.۴ میلیون تن شکر در کشور تولید خواهد شود.

مجری طرح گیاهان قندی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم امکان فروش شکر توسط کارخانجات قند در پی واردات بیش از یک میلیون تن شکر به کشور و اشباع بازار از شکرهای وارداتی، عدم تعیین تکلیف قیمت شکر و کمبود نقدینگی کارخانه‌های قند تاکنون نزدیک به ۵۵ درصد از مطالبات چغندرکاران پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: برای تداوم کشت چغندرقند در سال آتی و جلوگیری از ضرر و زیان کارخانه‌های قند، چالش‌های موجود برطرف شود.

حصادی اظهار ابراز داشت: تعیین تکلیف قیمت شکر و مشخص بودن قیمت فروش شکر موجب می‌شود به دلیل پیوستگی قیمت شکر و قیمت چغندرقند با یکدیگر، افزایش متناسب قیمت چغندرقند نیز امکان پذیر و سطح کشت چغندرقند با توجه به اجرای الگوی کشت پایدار باشد.

وی در همین حال اظهار امیدواری کرد: هرچند برداشت چغندرقند بهاره به اتمام رسیده، اما به دلیل اهمیت رعایت تاریخ کاشت و بهره‌مندی از باران‌های فصلی اواخر زمستان و اوایل بهار، چغندرکاران کشور نسبت به تهیه بستر کشت و آماده‌سازی زمین خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر