کشت تریاک در افغانستان دوران طالبان افزایش یافت / کشف ۵۹ درصد مورفین جهان در ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه مقابله و مبارزه، جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات ایران در این زمینه شگفت آور است.

کشت تریاک در افغانستان دوران طالبان افزایش یافت / کشف ۵۹ درصد مورفین جهان در ایران

به گزارش مملکت آنلاین، سردار اسکندر مومنی در نشست تخصصی مسئولان مبارزه با مواد مخدر کشور با عنوان نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه هوشمند و دانش بنیان با مواد مخدر در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، با بیان اینکه در ستاد مبارزه با مواد مخدر چهار حوزه مقابله و مبارزه با عرضه و قاچاق مواد مخدر، اقدامات پیشگیرانه از مصرف مواد مخدر، درمان معتادان و توانمندسازی و بازگشت معتادان به اجتماع را با همکاری دستگاه های عضو پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: در حوزه مقابله و مبارزه، جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات ایران در این زمینه شگفت آور است، زیرا ایران همه ظرفیت‌های خود را در مبارزه با مواد مخدر به میدان آورده و شاید به تنهایی در مقابل این سیل خانمان سوز برای کشور و دنیا ایستاده است.

کشف ۵۹ درصد مورفین و ۲۷ درصد هروئین جهان توسط "ایران"

وی افزود: ۹۲ درصد کشفیات تریاک جهان مربوط به ایران است که براساس اعلام رسمی سازمان ملل است. ۵۹ درصد کشفیات مورفین جهان و ۲۷ درصد کشفیات هروئین جهان مربوط به ایران است.
مومنی با بیان اینکه ایران با فاصله رتبه اول را در کشفیات مواد مخدر در دنیا دارد، گفت: پشت این اعداد، تلاشها و ایثارهای فراوانی نهفته و طی یکسال گذشته ۱۲ شهید و ده‌ها جانباز در راه مبارزه جهانی با مواد مخدر تقدیم شد.

  • ایران در مسیر ترانزیت موادمخدر
  • افزایش ۵۰ برابری تولید مواد مخدر در افغانستان طی ۲ دهه اخیر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نیروی انتظامی از مجموعه کشفیات، بیش از ۸۶ درصد را به خود اختصاص داده است، افزود: ایران نه مبداء تولید و نه تنها مقصد مصرف است، ایران مثل بسیاری از کشورهای دیگر در مسیر است، اما در مبداء شاید کشفیات به ۲۰۰ تن هم نرسد در حالیکه ایران بیش از هزارتن کشفیات مواد مخدر را دارد و به ویژه در ۲۰ سال اخیر در کشور افغانستان با حمایت آمریکاییها و ناتو تولید مواد مخدر قریب به ۵۰ برابر رسیده؛ این اعداد گویای جهاد ایران در این زمینه است. 

مومنی با اشاره به اینکه ایران مبارزه را به صورت همه جانبه و هوشمند انجام می‌دهد، یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد کشفیات ما در استان‌های شرقی و حاشیه شرقی است. بیش از ۷۰ درصد کشفیات ناشی از اقدامات اطلاعاتی است. 

به گفته وی، امسال نیز در مبارزه حدود ۴۰ درصد شهدا کمتر شده و ۲۳ درصد ضربه به تلفات بیشتر شده است. 

  • افزایش ۱۶ درصدی سطح زیر کشت «تریاک» در افغانستان با روی کار آمدن طالبان
  • رشد فزاینده تولید مخدرهای صنعتی و شیشه در افغانستان

مومنی افزود: علی رغم اینکه طالبان اعلام کرده که کشت را کاهش می‌دهد و ممنوع کرده اما براساس اعلام رسمی سازمان ملل سطح زیرکشت مواد مخدر در افغانستان حدود ۱۶ درصد افزایش داشته و این نشان می‌دهد که باید تلاشهایمان را گسترده تر کنیم. نکته دیگر افزایش فزاینده تولید مواد مخدر صنعتی و شیشه در افغانستان است که در یک دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته و تولید آن به بیش از ۵ برابر رسیده و نه تنها ایران بلکه همه دنیا را در معرض خطر جدی قرار داده است. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح یاریگران زندگی گفت: هم اکنون ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش این برنامه قرار دارد که قرار است به ۸۰ هزار مدرسه افزایش یابد، زیرا ما در کنار کشوری قرار داریم که اقتصاد خرد آن نابود شده و آنها را به تولید مواد مخدر وابسته کرده‌اند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در کنار مقابله و مبارزه، به پیشگیری و بازدارندگی درونی برای ایمنی جامعه بپردازیم. 

  • آزمودن شیوه‌های درمان اعتیاد با داروهای جدید در زندانها
  • کاهش ۷۰ درصدی رفتارهای پرخطر و گرایش مجدد به موادمخدر با این شیوه درمان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به حوزه درمان گفت: در حوزه درمان شیوه‌ها و داروهای نوینی تولید شد و اکنون به مدت یکسال در سازمان زندانها آزمون شد و این شیوه و داروی جدید نتایج خوبی داد. بیش از ۷۰ درصد از رفتارهای پرخطر و گرایش مجدد به مواد مخدر در این شیوه کمتر شد. 

مومنی بر استفاده از ظرفیتهای مردمی در حوزه توانمندسازی تاکید کرد و گفت: در ۵ استان مجمع خیرین راه اندازی شد.

تقدیم لایحه اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر به مجلس

وی درباره قانون مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: در حوزه قانون گذاری نیز نیاز به روزآمدی قانون داریم. لایحه اصلاح قانون تقدیم به مجلس می‌شود و امید است هم در اصلاح قانون و هم برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ جایگاه ویژه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر در این حوزه پیش بینی شود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر