افزایش ۳۲ درصدی کشت خشخاش در افغانستان

دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که کشت تریاک در افغانستان افزایش یافته و قیمت این محصول نیز تا ۳ برابر افزایش یافته است.

افزایش ۳۲ درصدی کشت خشخاش در افغانستان

به گزارش مملکت آنلاین، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اولین گزارش خود در مورد تجارت غیرقانونی تریاک از زمان بازگشت طالبان به قدرت را منتشر کرده است.

این سازمان تاکید کرده است که کشت مواد مخدر طی سال جاری میلادی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به‌گفته‌ این دفتر، درآمد کشاورزان افغانستان از فروش تریاک از ۴۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

اما دفتر مبارزه با مواد مخدر گفته است که برداشت امسال تا حد زیادی از این فرمان مستثنی شده و کشاورزان در افغانستان اکنون باید در مورد کاشت خشخاش برای سال آینده تصمیم بگیرند.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل گفته است: «کشاورزان افغان در دام اقتصاد غیرقانونی گرفتار شده و نیاز است تا برای مبارزه با مواد مخدر در ابتدا نیازهای مردم افغانستان از سوی جامعه جهانی مورد رسیدگی قرار گیرد.»

براساس یافته‌های این نهاد وابسته به سازمان ملل، کشت خشخاش در افغانستان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۲۳۳ هزار هکتار رسیده است.

به‌گفته‌ دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، کشت تریاک همچنان در مناطق جنوب‌غربی کشور متمرکز است که ۷۳ درصد از کل مساحت تحت کشت تریاک و بیشترین محصول را به خود اختصاص داده است.

به‌گفته‌ی این دفتر، قیمت تریاک در پی اعلام ممنوعیت کشت در ماه اپریل افزایش یافت. درآمد کشاورزان افغان از فروش تریاک بیش از سه برابر شد و از ۴۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

این سازمان خاطرنشان می‌کند که به‌دنبال خشک‌سالی در ابتدای سال جاری، حاصلات تریاک از میانگین ۳۸.۵ کیلوگرم در هکتار در سال ۲۰۲۱ به ۲۶.۷ کیلوگرم در هکتار در سال جاری کاهش یافت که نتیجه‌ی آن برداشت شش هزار و ۲۰۰ تُن تریاک شده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل گفته است که برداشت سال ۲۰۲۲ می‌تواند به ۳۸۰-۳۵۰ تن هروئین با کیفیت صادراتی با خلوص ۵۰ تا ۷۰ درصد تبدیل شود.

به‌گفته‌ی این دفتر، مواد افیونی افغانستان حدود ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مواد افیونی در جهان را تأمین می‌کند.

رهبر طالبان در کشت خشخاش و همه مواد مخدر را ممنوع کرده، اما برای متضرر نشدن کشاورزان کشت سال گذشته را از این ممنوعیت استثنا کرده است.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر