بیش از ۷۰ درصد خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن‌ها انجام می‌شود

سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری گفت: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات ارائه شده به گروه هدف در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن‌ها و تشکل‌های مردمی انجام می‌شود و این میزان روز به روز در حال افزایش است.

بیش از ۷۰ درصد خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن‌ها انجام می‌شود

به گزارش مملکت آنلاین، رحیم نظری امروز ۲۰ آذر، در کارگاه منطقه‌ای توانمندسازی مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه پیشگیری از اعتیاد که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص اهمیت نقش و جایگاه سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در مبارزه با اعتیاد همین بس که براساس آمار و اطلاعات موجود بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات ارائه شده به گروه هدف در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن‌ها و تشکل‌های مردمی انجام می‌شود و این میزان روز به روز در حال افزایش است. بار اصلی در این حوزه بر دوش سمن‌ها است و بدون همکاری و مشارکت آن‌ها قادر به ارائه خدمات مورد نظر نخواهیم بود.

وی افزود: یکی از دفاتر تخصصی ذیل معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی در کنار دفاتر پیشگیری و درمان به عنوان دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد به صورت مستقل مختص سمن‌ها است و نشان از توجه ویژه دبیرخانه ستاد به اهمیت سیاست‌گذاری و بسترسازی مناسب برای نقش‌آفرینی بیش از پیش سمن‌ها در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر دارد. در همین راستا همه ساله برنامه‌ها و اقدامات ویژه‌ای طرح‌ریزی شده و با مشارکت خود سمن‌ها نیز به اجرا در می‌آید.

فعالیت ۲۷۰۰ سمن در حوزه اعتیاد

نظری بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۷۰۰ سمن در سراسر کشور در حوزه اعتیاد مشغول به فعالیت هستند که آمار قابل توجهی بوده و این تعداد با ورود برخی سمن‌ها به حوزه اعتیاد و همچنین تاسیس سمن‌های جدید در این حوزه رو به افزایش است.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری گفت: براساس آخرین آمار موجود در استان خراسان رضوی ۴۹ سمن، در خراسان جنوبی ۴۰ سمن و در خراسان شمالی ۷۱ سمن با شورای هماهنگی استان در تعامل و همکاری هستند.

وی با بیان اینکه دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی هرساله برنامه‌های متنوعی در راستای تعامل با سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در دستور کار خود قرار می‌دهد، عنوان کرد: بخشی از این برنامه‌ها با هدف توانمندسازی و افزایش اثربخشی فعالیت‌ها و ارتقاء سطح آگاهی و مهارت سمن‌ها و بخش دیگر در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های سمن‌ها در ارائه خدمات مختلف به گروه هدف در حوزه‌های پیشگیری، درمان، حمایت‌های اجتماعی و صیانت طراحی و اجرا می‌شود.

نظری خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات و برنامه‌هایی که در راستای توانمندسازی سمن‌ها وجود دارد، طراحی برنامه‌های آموزشی استانی و منطقه‌ای است که همه ساله براساس مهم‌ترین نیازهای آموزشی سمن‌ها طراحی و اجرا می‌شود. این دوره‌ها حتی در زمان کرونا نیز متوقف نشده و با برگزاری دوره‌های مجازی ظرفیت مناسب برای استفاده نمایندگان سمن‌ها از دوره‌های آموزشی فراهم شد، بنابراین از اولویت‌های این دفتر ایجاد بستر مناسب برای افزایش مهارت فعالان سمن‌ها به منظور ارتقاء سطح عملکرد آن‌ها است.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری ادامه داد: این برنامه نیز در راستای همین برنامه‌ها است که به صورت منطقه‌ای طراحی شده تا علاوه بر اهداف آموزشی، زمینه تعامل سمن‌های استان‌های همجوار و تبادل تجربه و اطلاعات میان آن‌ها فراهم و تقویت ارتباط میان سمن‌ها نیز محقق شود.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های مهم این دفتر حمایت از اجرای طرح‌های متنوع در حوزه‌های مختلف توسط سمن‌ها است که اجرای آن در قالب شیوه‌نامه ابلاغی حمایت مالی از سمن‌ها انجام می‌شود و طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها ابتدا در کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی استان بررسی شده و پس از تصویب برای دفتر توسعه ارسال می‌شود. در صورت تایید کارشناسان تخصصی دفتر، تامین اعتبار شده و توسط سمن به اجرا در می‌آید.

نظری با اشاره به اینکه در سال جاری علاوه بر طرح‌های ذکر شده طرح‌های بدیعی نیز با هدف توسعه مشارکت‌های مردمی و ارتقاء سطح عملکرد سمن‌ها طراحی شده است، تصریح کرد: از جمله این طرح‌ها طرح هر شهرستان یک سمن، توانمندسازی سمن‌ها در شهرهای مذهبی، توانمندسازی سمن‌های شهرهای مذهبی مرزی و طرح هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد است.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری گفت: در مجموع سال‌های اخیر با تغییر رویکرد ستاد در مبارزه با اعتیاد از جمله با اتخاذ شعار "مردمی کردن مبازره با اعتیاد " در سنوات گذشته و همچنین شعار" یاریگر هم باشیم" در سال‌های اخیر، اهمیت نقش‌آفرینی سمن‌ها بیش از پیش نمایان شده و در اولویت برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت و مشارکت خیرین در مبارزه با اعتیاد از سال‌های پیش در دستور کار برنامه‌های ستاد بوده اما شاید بتوان گفت در دو سال اخیر تحولی در حوزه مشارکت خیرین ایجاد شده است. از سال گذشته با مشارکت یکی از خیرین ارجمند در شهر مشهد در ایجاد ظرفیت اسکان و نگهداری معتادان متجاهر در مرکز ماده ۱۶ استان و احداث چند سوله و تجهیز آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اولین گام در تحول این حوزه برداشته شد.

نظری خاطرنشان کرد: در ادامه در سال جاری ایده راه‌اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی در تمامی استان‌ها در دستور کار قرار گرفت و اولین مجمع در تهران با مشارکت برخی از شاخص‌ترین خیرین فعال کشور با مدیریت آقای دکتر نبی راه‌اندازی شد. راه‌اندازی این مجمع در تمامی استان‌های کشور در دستور کار قرار داشته و تاکنون در استان‌های خراسان رضوی، البرز، کرمان، اصفهان و یزد نیز راه‌اندازی شده و به تدریج در تمامی استان‌ها هم تشکیل خواهد شد. راه‌اندازی این مجامع و مشارکت آن‌ها در عرصه مبارزه با اعتیاد تحولی عظیم در این حوزه به وجود خواهد آورد.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری گفت: سمن‌ها می‌توانند به عنوان یکی از بهترین مشاورین خیرین در شناسایی اولویت‌ها و اصلی‌ترین چالش‌ها عمل کنند و با همکاری در این راستا زمینه‌ساز اثرگذارترین اقدامات در مبارزه با اعتیاد باشند. امیدوارم با افزایش روزافزون مشارکت سمن‌ها در مبارزه با اعتیاد شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر