شرایط بغرنج تنش آبی در ۸ شهر استان اردبیل

استاندار اردبیل خواستار اجرای سریع طرح جامع آبرسانی اردبیل شد و گفت: استان اردبیل به مدت سه سال متوالی است که دچار خشکسالی شده و هشت شهر استان با تنش آبی مواجه هستند.

شرایط بغرنج تنش آبی در ۸ شهر استان اردبیل

به گزارش مملکت آنلاین، سیدحامد عاملی روز سه‌شنبه در نشست بررسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل که با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: اجرای سریع طرح جامع آبرسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر اول رئیس جمهور به این استان باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه وضعیت آب در استان به شدت بحرانی است، افزود: استان اردبیل به مدت سه سال متوالی است که دچار خشکسالی شده و هشت شهر استان با تنش آبی مواجه هستند.

استاندار اردبیل با اشاره به وضعیت بارندگی‌های فصل پاییز خاطرنشان کرد: مرکز استان هم به‌شدت در معرض تنش آبی است و اقدامات اضطراری مدیریت بحران در حوزه آب شروع شده است.

عاملی افزود: انتظار داریم اعتبارات طرح جامع آبرسانی که جزو مصوبات سفر اول بوده و منابع آن تا حدودی دیده شده با دستور سازمان برنامه و بودجه تخصیص یابد تا کارهای آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه برای این این طرح حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال منابع پیش بینی شده است، گفت: اعتباراتی هم توسط وزارت نیرو تامین شده و زمینه آماده است تا در جریان سفر دوم رئیس‌جمهور این کار شروع شود ولی باید اعتبارات ماده ۲۳ آن تامین شود.

مقام عالی دولت در استان اردبیل خاطر نشان کرد: در سفر اول رئیس‌جمهور به اردبیل چند مصوبه مهم از جمله اجرای پایاب خداآفرین داشتیم که ۶۰ هزار میلیارد ریال برای استان اردبیل تخصیص یافت و از این بابت قدردانی می‌کنیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیر انعقاد قراردادهای مربوطه با پیمانکاران هستند و طی هفته‌های آینده عملیات تکمیل پروژه پایاب خداآفرین انجام شود و تا پایان سال ۱۴۰۳ کار به نتیجه برسد.

عاملی در ادامه با بیان اینکه راه آهن اردبیل ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تاکنون حدود ۴۶ هزار میلیارد ریال از منابع مالی مختلف تامین مالی شده و تعهدات در این حوزه ها محقق شده است.

وی در زمینه مجتمع‌های آبرسانی روستایی سبلان و بفراجرد نیز گفت: در این پروژه قرار بود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال وزارت نیرو تامین کند که هنوز تامین نشده است علاوه بر این بایدیک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۲۶ باید از سوی بانک صادرات تامین می شد که مشکلات آن حل شده و منتظر پرداخت آن توسط بانک صادرات هستیم.

مقام عالی دولت در استان اردبیل پرداخت تعهدات تخصیصی از سوی وزارت نیرو برای تکمیل این ۲ مجتمع آبرسانی را ضروری دانست و گفت: علاوه بر این اگر اعتبارات تصیفه‌خانه پارس‌آباد مغان تا پایان سال تخصیصی به صورت ۱۰۰ درصد داده شود بخشی از کارها پیش خواهد رفت.

وی همچنین خواستار تخصیص اعتبار برای تملک اراضی واقع در مخزن سه سد عنبران، عمارت و گیوی شد و افزود: اگر این اعتبارات محقق شود این پروژه‌ها هم در جریان سفر دوم رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنانش در خصوص راه‌های روستایی گفت: در این زمینه سازمان برنامه و بودجه از ۸۰۰ میلیارد ریال تعهد خود ۶۶۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است و با توجه به اهمیت راه‌های روستایی و مناطق محروم انتظار می رود باقیمانده مبلغ هم امسال تخصیص یابد.

وی یادآورشد: اعتبار مصوب برای توسعه شبکه بزرگراهی استان ۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال بود که از این میزان هم چهار هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده و ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال باقی مانده است.

عاملی ادامه داد: بخشی از این منابع قرار بود از محل تعهدات تهاتر ملک وزارت راه و شهرسازی تامین شود که هنوز محقق نشده است در سطح استان از محل مولد سازی مبالغی گذاشته شد. با توجه به گشایشی که در بحث تامین منابع صورت گرفته است امیدواریم این هشت مورد مصوبات سفر امسال تخصیص یابد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شد و تعهد ما برای امسال هم احداث ۸۵ کیلومتر بزرگراه تا سفر آتی رئیس‌جمهور است.

مقام عالی دولت در استان گفت: تا قبل از دولت سیزدهم در مجموع ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه در استان وجود داشت که در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات مربوط طی ۲ سال ۱۳۷ کیلومتر به بزرگراه‌های استان اضافه می‌شود.

عاملی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برنامه های جهاد کشاورزی گفت: برای تکمیل استخرهای معیشتی در روستاها سازمان برنامه و بودجه یک هزار میلیارد ریال متعهد شده بود که از این رقم ۸۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده و امیدواریم بقیه مبالغ هم پرداخت شود.

استاندار اردبیل ادامه داد: علاوه بر این استانداری ۵۰۰ میلیارد ریال قرار بود بدهد که ۲۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرد و وزارت جهاد هم قرار بود ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت کند که هنوز پرداخت نکرده است.

وی افزود: علاوه براین در توسعه گلخانه ها ۷۰۰ میلیارد ریال تعهد سازمان برنامه و بودجه محقق شده است، ۶۰۰ میلیارد ریال تعهد وزارت جهاد کشاورزی محقق نشده است ۷۰۰ میلیارد ریال هم از محل مولد سازی به این بخش تزریق شده است.

مقام عالی دولت در استان اردبیل در خصوص راههای عشایری هم گفت: در این بخش هم ۵۰۰ میلیارد ریال برای راههای عشایری پیش بینی شده بود که به طور کامل محقق نشده است امیدواریم منابع تامین شود تا ۲ مسیر اصلی تردد عشایر که نیمه کاره است تکمیل شود.

عاملی همچنین در خصوص طرحهای مصوب بخش بهداشت و درمان استان اردبیل گفغت: اعتبارات مربوط به بیمارستان مشین شهر هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: برای بیمارستان نجف زاده اردبیل هم سه هزار میلیارد ریال محل تهاتر ملک پیش‌بینی شده بود که محقق نشد. علاوه بر این۲ هزار میلیارد هم از محل ماده ۵۶ بانک رفاه باید تامین می شد که انتظار داریم با توجه به اینکه کارهای مربوط انجام شده است، بانک رفاه به تعهدات خود عمل کند.

مقام عالی دولت در استان اردبیل یادآورشد: علاوه بر این از سه هزار میلیارد ریال تعهد سازمان برنامه و بودجه تاکنون یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است و با توجه به اهمیت پروژه انتظار داریم اعتبارات آن امسال به طور کامل تخصیص یابد.

عاملی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در استان ۳.۷ متر مربع و پایین تر از میانگین کشوری ۶ متر مربع است، گفت: با توجه به جمعیت استان باید ۲ هزار کلاس درس در استان احداث شود که در غیر این صورت مدارس استان سه نوبته خواهد شد.

استاندار اردبیل گفت: برنامه‌ریزی کردیم با تامین اعتبار از محل مولدسازی، کمک‌های خیرین و منابع استان بخشی از کار را اجرا کنیم اما با توجه به وضعیت استان حتما باید اعتبارات آن ترمیم شود.

وی در پایان گفت: در حوزه امور اقتصادی و دارایی هم ۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب به واحدهای تولیدی بود که بخشی از این رقم پرداخت شده است و با توجه به برنامه ریزی برای اشتغال ۱۲ هزار نفر در استان در این بخش هم مساعدت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر