کاهش ۲ متری تراز آبی سد مهاباد / وضعیت تامین آب آشامیدنی قرمز شد

ایرنا نوشت: سد مهاباد به عنوان تنها منبع آب آشامیدنی این شهرستان و تامین کننده آب مورد نیاز بخش کشاورزی منطقه با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر اکنون با بحران تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

کاهش ۲ متری تراز آبی سد مهاباد / وضعیت تامین آب آشامیدنی قرمز شد

به گزارش مملکت آنلاین، رضا جهین رییس امور آب مهاباد گفت: حجم آب ذخیره شده در پشت سد این شهر با ۱۷ میلیون متر مکعب کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

جهین علت این کاهش حجم ذخیره آب سد مهاباد را پایین بودن میزان بارندگی‌ها در سال زراعی گذشته عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر تراز این سد به ‌یک هزار و ۳۵۵ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار بیش از ۲ متر کمتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد پنج متر مکعب بر ثانیه است، اظهار کرد: میانگین دبی خروجی آب از سد این شهرستان هم یک مترمکعب بر ثانیه است که بخش عمده آن برای تخصیص بخش شرب صنعت است.

رییس اداره امور آب مهاباد با بیان اینکه تاکنون ۲۹۰ میلی متر بارندگی در سال زراعی جاری در این شهرستان ثبت شده است، یادآور شد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰۰ میلی‌متر بیشتر شده است.

جهین اضافه کرد: سالانه بیش از ۹۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون مترمکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر