تولید عسل در استان اردبیل ۱۶.۵ درصد کاهش یافت

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل و فعالیت این صنف و جمع بندی اطلاعات گردآوری شده، زنبورداران این استان طی یک سال گذشته هفت هزار و ۵۴۱ تن عسل تولید کردند.

تولید عسل در استان اردبیل ۱۶.۵ درصد کاهش یافت

به گزارش مملکت آنلاین، دهقان باقری گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از این سرشماری که در نیمه دوم مهرماه امسال انجام شد، میزان تولید عسل در استان اردبیل نسبت به سال گذشته ۱۶.۵ درصد کاهش یافته است.

وی علت کاهش میزان تولید عسل در استان اردبیل طی سال جاری را بروز خشکسالی شدید در استان و گرمای کم سابقه هوا در بهار و تابستان امسال ذکر کرد و افزود: با توجه به شدت گرما و خشکسالی، میزان کاهش تولید عسل به همان نسبت زیاد نیست.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: با اجرای موفق طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل، ۵۱۹ هزار کلنی زنبور عسل در استان اردبیل شناسایی و آمارگیری شد.

وی اضافه کرد: تعداد کلنی‌های زنبور عسل استان اردبیل نسبت به آمار سال گذشته حدود ۲.۵ درصد کاهش داشته که این میزان کاهش هم در روند فعالیت این صنف طبیعی است.

باقری بیان کرد: بر اساس اطلاعات گردآوری شده، در استان اردبیل بیش از ۵۰۷ هزار کلنی زنبور عسل مدرن با میانگین تولید ۱۴.۷ کیلوگرم عسل و حدود ۱۲ هزار کلنی سنتی با میانگین تولید ۶.۷ کیلوگرم عسل توسط زنبورداران استان نگهداری می‌شود.

وری تعداد کل زنبورستان‌های این استان را بر اساس اطلاعات سرشماری انجام شده، سه هزار و ۵۶۰ مورد، شمار افراد شاغل در این زنبورستان‌ها را بیش از سه هزار نفر و تعداد زنبورداران استان را بیش از یک هزار و ۴۵۰ نفر اعلام کرد.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تعداد زنبورداران بیمه شده این استان را یک هزار و ۴۶۴ نفر و شمار زنبورستان بیمه شده را ۳۷۴ مورد اعلام کرد.

وی همچنین افزود: زنبورداران این استان در طول یک سال گذشته علاوه بر عسل، بیش از ۷۸ کیلوگرم ژل رویال، ۱۸ هزار و ۱۷۷ کیلوگرم گرده گل، ۱۰۷ هزار و ۴۵۳ کیلوگرم موم، ۹ هزار و ۷۱۲ کیلوگرم بره‌موم و ۱۱۹ گرم زهر زنبور عسل که اغلب استفاده دارویی دارد، تولید کردند.

باقری اضافه کرد: در طرح آمارگیری، کلیه فعالیت زنبورداری و همه فعالیت‌ها و شاخص‌های مربوط به زنبورداری و شاغلان در این حرفه در سامانه طراحی شده ثبت شده و آمار منسجمی در خصوص این رشته از فعالیت حوزه کشاورزی به دست آمده است که در برنامه‌ریزی دقیق و خدمات رسانی بهتر به تولید کنندگان و بهره‌برداران این بخش مورد استناد قرار خواهد گرفت.

وی سهولت در ارائه خدمات و جلوگیری از اتلاف وقت و پیگیری دقیق فعالیت زنبورداری را از جمله مزیت‌های اجرای آمارگیری فعالیت زنبورداری ذکر کرد و گفت: زنبورداران استان اردبیل در مدت زمان اجرای این طرح، با ثبت آدرس دقیق محل استقرار زنبورستان خود همکاری خوبی را با مجریان این طرح انجام دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر