امسال، ۱۳۶ هزار تن عسل در کشور تولید شده است

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: براساس نتایج سرشماری زنبورستان‌ها، امسال بیش از ۱۳۶ هزار تن عسل و سه هزار و ۷۵۷ تن سایر محصولات زنبور عسل تولید شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارای روند افزایشی است.

امسال، ۱۳۶ هزار تن عسل در کشور تولید شده است

به گزارش مملکت آنلاین از وزارت جهاد کشاورزی، تورج صارمی افزود: این سرشماری در تعداد ۹۶ هزار و ۳۲۷ زنبورستان و با ظرفیت بیش از ۱۱ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۲۲ کلنی زنبور عسل در پاییز امسال انجام شد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور اظهار داشت: از کلنی‌های زنبور عسل موجود، ۱۱ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۳۳۵ کلنی مدرن و ۳۲۸ هزار و ۴۸۷ کلنی سنتی هستند.

صارمی، میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن و سنتی به ازای هر کلنی زنبور عسل در سال ۱۴۰۱ را به ترتیب ۱۲ و ۴.۷ کیلوگرم اعلام کرد.

وی درباره توزیع نسبی میزان تولید عسل کشور به تفکیک پنج استان کشور، تصریح کرد: استان آذربایجان غربی با ۲۲.۲۴ درصد در رتبه نخست تولید عسل و استان‌های آذربایجان شرقی با ۱۱.۴۹ درصد، فارس با ۱۱.۰۴ درصد، اردبیل با ۶.۷۱ درصد و کرمانشاه با ۵.۸۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی، تعداد شاغلان این زیربخش به غیر از خود بهره‌بردار را افزون بر ۶۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: برپایه این سرشماری، از نظر سطح تحصیلات حدود ۱۹ درصد بهره‌برداران دارای تحصیلات دانشگاهی، ۷۴ درصد تحصیلات غیردانشگاهی و حدود ۶.۵ درصد از بهره‌برداران بی‌سواد و کمتر از نیم درصد از بهره‌برداران نیز دارای تحصیلات حوزوی بوده‌اند.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در مورد توزیع نسبی تعداد زنبورستان‌ها به تفکیک پنج استان برتر نیز گفت: براساس نتایج حاصل از جمع‌بندی داده‌های ثبت شده در سامانه جامع مدیریت داده‌های کشاورزی سال ۱۴۰۱، استان آذربایجان شرقی با ۱۱.۹۸ درصد رتبه نخست زنبورستان های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه‌کرد: استان آذربایجان غربی با ۱۳.۹۹ درصد رتبه نخست کندوها را به خود اختصاص داده و استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، اصفهان و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

به گفته صارمی، استان‌های کردستان با ۷.۴۸ درصد، فارس با ۷.۰۹ درصد، آذربایجان غربی با هفت درصد و مازندران با ۶.۹۳ درصد در رتبه‌های بعدی تعداد زنبورستان‌های کشور قرار گرفته‌اند.

وی ادامه‌داد: کمترین تعداد زنبورستان‌ها متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده است.

این مسوول درباره آمار تولید سایر فرآورده‌های جانبی زنبورداری، اظهارداشت: با تلاش‌های بهره‌برداران زنبور عسل کشور و توسعه مهارت‌های روزافزون آنان و همچنین با برنامه‌ریزی و اقدامات موثر انجام شده و در راستای خروج زنبورداری از تک‌محصولی، در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد تولید این محصولات با ارزش افزوده در کشور هستیم.

به گفته وی، مطابق با نتایج سرشماری در کشور افزون بر ۹ تن ژل رویال، ۸۵۸ تن گرده گل، ۲هزار و ۷۲۷ تن موم، ۱۶۳ تن بره موم و بیش از ۱۴.۶ کیلوگرم زهر زنبور عسل توسط تولیدکنندگان تولید شده است.

وی افزود: نتایج حاصل از سرشماری زنبورستان‌ها در سال ۱۴۰۱ امکان پیش‌بینی‌های لازم در راستای تحقق اهداف و اجرایی کردن سیاست‌های حمایتی و توسعه‌ای و استراتژی‌های مندرج در سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور و هدفگذاری تولید به تفکیک استان در طول سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه فراهم می‌شود.

صارمی با بیان این که در طرح سرشماری زنبورستان‌های کشور که از تاریخ ۱۶ تا پایان مهر ماه سال جاری به‌طور سراسری در کل کشور با محوریت دفتر توسعه زنبور در معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های جهاد کشاورزی انجام شد، گفت: این سرشماری با استفاده از ظرفیت بیش از بر هفت هزار و ۲۰۰ نفر کارشناسان پهنه‌های کشاورزی در تعداد یک‌هزارو ۴۴۶ مرکز خدمات کشاورزی و با مشارکت اتحادیه‌ها و تشکل‌های استانی و سایر واحدهای ذی‌ربط و با بازدیدهای میدانی کارشناسان استانی در این حوزه انجام و نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه ملی جامع مدیریت داده‌های کشاورزی اقدام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر