رتبه اوّل برداشت عسل در کشور

تولید ۲۱هزار تن عسل در آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی با تولید بیش از ۲۱هزار و ۵۰۰ تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و ۳۴۵هزار کندو، مقام اول کشوری را هم از لحاظ تعداد کندو و هم تولید عسل به خود اختصاص داده‌است.

تولید ۲۱هزار تن عسل در آذربایجان غربی

به گزارش مملکت آنلاین، سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌ غربی اظهار کرد: زنبورداران استان امسال ۲۱هزار و ۵۰۰ تن عسل برداشت کردند. داود قربان‌نژاد گفت: این استان با تولید بیش از ۲۱هزار و ۵۰۰ تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و ۳۴۵هزار کندو، مقام اول کشوری را هم از لحاظ تعداد کندو و هم از لحاظ تولید عسل به خود اختصاص داده‌است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ درصد عسل کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود، اضافه کرد: بعد از آذربایجان‌ غربی، استان آذربایجان‌ شرقی با تولید سالانه ۱۳هزار تن عسل در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی اضافه کرد: در بین شهرستان‌های استان نیز خوی، ارومیه و چایپاره به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان عسل آذربایجان‌ غربی بوده و هم‌اکنون ۱۵ تعاونی زنبورداران در این شهرستان‌ها فعال است.

داود قربان‌نژاد ادامه داد: بر اساس آخرین آمار سرشماری زنبورستان‌های آذربایجان‌ غربی (مهر امسال) ۶۱۷۶ نفر بهره‌بردار به صورت مستقیم و ۵۳۳۸ نفر بهره‌بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: طبق این سرشماری تعداد کندوی‌های زنبور عسل در استان، در مقایسه با سال قبل ۱۴ درصد و تعداد زنبورداران نیز ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این سرشماری میانگین برداشت عسل از هر کندوی مدرن در استان ۱۷ کیلوگرم و از کندوی سنتی ۵٫۵ کیلوگرم ثبت شد.

داود قربان‌نژاد با اشاره به اینکه عسل تولیدی در استان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به سایر نقاط کشور ارسال و بخشی نیز صادر می‌شود، افزود: هم‌اکنون در استان چهار کارخانه بسته‌بندی اتوماتیک و هشت کارگاه بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های خوی، ارومیه، سلماس، مهاباد و اشنویه فعال است.

آذربایجان‌غربی با بیش از ۲میلیون و ۶۵۰هزار هکتار مرتع و مناطق کوهستانی و جنگلی یکی از استان‌های مستعد تولید عسل در کشور به شمار می‌رود و زنبورداران استان با کسب مهارت و توانایی لازم برای تولید این محصول، بازار‌های داخلی و خارجی خوبی را پیدا کرده‌اند.

ایران سالانه با تولید ۹۰هزارتن عسل، سومین کشور تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود و ۱۳۸هزار نفر به طور مستقیم در آن شاغل هستند.

ارسال نظر

  • عسگری ارسالی در

    سلام عسل گشنیز وگون وتغذیه دارم برا فروش شما خرید داری؟