فرسایش سالانه ۱۵ تن خاک در هکتار در آذربایجان غربی

شیب‌های تند کوهستانی که در استان آذربایجان‌غربی است، فقدان پوشش‌های گیاهی و خشک بودن خاک، از عواملی است که در فرسایش خاک تاثیر می‌گذارند.

فرسایش سالانه ۱۵ تن خاک در هکتار در آذربایجان غربی

به گزارش مملکت آنلاین، آیدین رحمانی رضایی گفت: در آذربایجان غربی سالانه ۱۵ تن در هکتار استان فرسایش خاک وجود دارد که این رقم در سطح کشور ۱۶٫۵ تن در هکتار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۶۳میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی برای حفاظت از خاک در نظر گرفته شده است، افزود: این رقم نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

رحمانی ادامه داد: در راستای حفظ، نگهداری و حفاظت، تحکیم خاک و جلوگیری از منابع خاک، امسال ۳۸ پروژه در ۲۵۵هزار هکتار در استان انجام می‌شود.

وی خاک را عنصری مهم در ادامه حیات زندگی بشری برشمرد و اضافه کرد: باید در حفظ این عنصر و منابع ارزشمند بیش از پیش تلاش و اقدامات و تدابیر لازم انجام شود چرا که آلودگی و از بین رفتن آن زندگی بشریت را دچار ریسک و نگرانی می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: سه اقدام اصلی کاشت، داشت و برداشت در زنجیره نگهداشت خاک به عنوان منابع ارزشمند، مهم است که امروزه عموما با کاشت و برداشت در راستای از بین رفتن خاک، منابع طبیعی و پوشش‌های گیاهی همچنین با بریدن درخت‌ها و از بین رفتن جنگل‌ها که در نهایت باعث فرسایش خاک می‌شود پیش می‌رویم و ضروری است اقداماتی در راستای نگهداشت خاک، حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی انجام شود.

وی تصریح کرد: شیب‌های تند کوهستانی که در استان ما است، فقدان پوشش‌های گیاهی و خشک بودن خاک همه از عواملی است که در فرسایش خاک تاثیر می‌گذارد و عدم توجه بشریت به عنوان کاربران خاک نیز بیش از بقیه عوامل تاثیرگذار است و باید در این راستا فرهنگسازی شود و آموزش‌های لازم برای نگهداشت منابع و عناصر تاثیرگذار در زندگی انسان ارائه شود.

رحمانی اظهار داشت: برخی شرایط باعث می‌شود آن‌چنان که باید در مدیرت خاک موفق نباشیم از جمله ناهماهنگی در مدیریت خاک، موازی‌کاری‌ها، تمرکز بودجه‌ای که دست به دست هم می‌دهند تا نتوانیم بهره‌مندی حداکثری را از این منابع داشته باشیم.

ارسال نظر