آذربایجان غربی، بهشت ناشناخته

بوزلو سینه، ارتفاعاتی با اکسیژن خالص

بوزلو سینه نام کوهی است در ۵۴ کیلومتری جنوب‌غربی ارومیه و واقع در دهستان مرگور که با ارتفاعی بالغ بر ۳۴۸۰ متر یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های منطقه آذربایجان به شمار می‌رود.

بوزلو سینه، ارتفاعاتی با اکسیژن خالص

به گزارش مملکت آنلاین، ارتفاعات و دریاچه بوزلو سینه (بوز سینه) در موقعیت جغرافیایی N370702 E445312 و N370648 E445330 در استان آذربایجان غربی و در شهرستان ارومیه واقع شده است. بوزلو سینه نام کوهی است در ۵۴ کیلومتری جنوب‌غربی ارومیه، واقع در دهستان مرگور  که با ارتفاعی بالغ بر ۳۴۸۰ متر یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های منطقه آذربایجان به شمار می‌رود. بوزلو سینه سرچشمه دو رود بزرگ گدار و دیزج بوده و بربلندای آن یخ‌چال و برف‌چال‌های دایمی وجود دارد که این رودها را در تمام فصول سال خروشان و مناطق کشاورزی پایین‌دست کوه را حیات می‌بخشد.

بوزلو سینه، متشکل از بوزلو به معنای یخی و سینه به معنای دامنه، در ترکی  به معنی سینه یخی بوده که این نام را از برف موجود در دهلیزهای همیشه پربرف خود در قسمت جنوبی کوه گرفته و به‌راستی اسم با مسمایی است. این ارتفاعات حتی در فصول گرم سال نیز برف و یخ را به خود می‌بیند و هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند.

دریاچه بوزلو سینه شامل دو دریاچه، در ضلع شرقی قله بوزلو سینه واقع شده‌اند. این دو دریاچه در فاصله ۴۰۰ متری از یکدیگر قرار گرفته اند. ارتفاع دریاچه جنوبی ۳۱۱۸ متر و ارتفاع دریاچه دوم یا شمالی از سطح دریا ۳۱۲۵ متر است. آب این دریاچه‌ها از ذوب برف یخ‌چال‌های بوزلو سینه و بارش‌های جوی تامین می‌گردد. دریاچه‌ها بیضی‌شکل هستند. قطر بزرگ دریاچه جنوبی ۲۳۰ متر و قطر کوچک آن ۱۰۰ متر و قطر بزرگ دریاچه شمالی ۳۱۰ متر و قطر کوچک آن ۱۱۰ متر است.

با وجود زیبایی‌های خدادادی فراوان این منطقه متاسفانه جاده منتهی به این ارتفاعات و دریاچه، کاملا نامناسب است و لازم است تا با رسیدگی بیش‌تر، عریض‌تر کردن مسیر و نوسازی آسفالت آن شاهد حضور گردشگران بیشتری در منطقه باشیم. همچنین احداث جایگاه‌های سوخت نیز از ضروریات این مسیر است.

ارسال نظر

  • محمد حسین جهان ارسالی در

    بنده از اهالی مرگور هستم، تمامی این اسامی اشتباه است و ریشه های تجزیه طلبی و تفرقه فراکنی پشت آن است. رودخانه گدار نبست و گادر هست، بوزلو سینه یا بوز سینه هم اسامی کاملا جدید با قدمتی کمتر از دوسال می باشند. اسم اصلی کوه بوزِسینا است. بوز در کردی معنی کمرنگ و رنگ پریده و خاکستری میدهد( بواسطه رنگ و ارتفاع بلند قله رنگ پریده دیده می‌شود)، سینا از نام قبیله سینا که از عشایر ساکن این کوه بوده اند( هم اکنون نیز وجود داشته و محل زندگی آنها مشخص است) و در توضیح دیگری نام این قله مرتفع از نام پادشاه ماننا به نام شارسینا از پادشاهان باستانی ارومیه بوده است( کتاب تاریخ ماد نوشته ا.م دیاکونوف). این قله نیز بصورت تلفظ فارسی آن بُزسینا ثبت شده است. این کوه درکنار کوه دالانپر فرار گرفته است.محل پرواز عقاب ها = دال( در زبان کردی یعنی عقاب) + ان (نشانه جمع)+ پر این کوه همانند اسامی بسیاری از روستاها با کمی تغییر نام در نقشه #دالامپر ثبت شده است. با تغییر نام اسامی و ساختن جغرافیا و حمله به هویت دیگران نمیشود برای خود هویت ساخت. ایران برای همه ایرانیان با رعایت احترام متقابل.

    • امیر آلتای ارسالی در

      نام صحیح این محل، ((بوزسینه)) بمعنی دامنهء یخی که نامی ترکی است می باشد و اکراد مهاجر اشغالگر اورمیه ((اربابان جعل)) در صدد تحریف نام آن به کلمهء مضحک ((بز سینا)) 😂 می باشند.کلمه ای که هر شنونده ای را به خنده می اندازد.یالان دیه نین آروادینا سوخوم

    • ناشناس ارسالی در

      لعنت بر پدر و مادر دروغگو که با جعل اسامی میخواهد اشغالگریش را ثابت کند....نام ایم محل بوزلو شینه است

    • امیر جهانی لرستانی ارسالی در

      متاسفانه اکراد عراقی به استان های لر نشین و ترک نشین رحم نمیکنن و فکر میکنن هر جا مهاجرت کردن یا ساعت میفروشن برای اونهاست!!!

  • محمد ارسالی در

    سلام "بوزلو سینه "خیلی زیباست من اسمشو تازه شنیدم در شهر اورمیه در استان آذربایجان غربی هست
    #آذربایجان زیبا
    #اورمیه زیبا
    #بوزلو سینه ی زیبا

  • ناشناس ارسالی در

    اکراد مهاجر هم چون هیچی ندارد هر روز نام یک نقطه از دنیا رو تحریف میکنند از فردا میگن مریخ هم مال ماست

  • حسین ارسالی در

    لعنت بر شما ها که میخواهید نام بزسینا را تحریف کنید شماها که توسط ترکیه و آذربایجان تغذیه میشوید و سگ های اونا شدید.

    • گلشن کرمانشاهی ارسالی در

      چقدر طمع به خاک دیگران؟

    • جعفر عباسی قولنجی ارسالی در

      شما کردها هیچ وقت به جایی نمیرسید!! فقط اداعای اراضی دارید