۱۸۳ نهالستان در کشور فعال است

دبیر طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و معاون جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به آغاز اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت از اسفندماه سال گذشته در ایران گفت: با اجرای این طرح ۹۰ درصد نهالستان‌های کشور فعال شدند.

۱۸۳ نهالستان در کشور فعال است

به گزارش مملکت آنلاین، نقی شعبانیان روز پنجشنبه در سفر به شهرکرد در حاشیه بازدید از نهالستان‌های استان افزود: هم‌اکنون بیش از ۱۸۳ نهالستان در کشور فعال است که از این تعداد ۱۲۶ نهالستان، اختصاص به تولید نهال جنگلی دارد.

وی از فعالیت ۳۰۹ نهالستان خصوصی شناخته شده در کشور خبر داد و گفت: این نهالستان‌ها شناسنامه‌دار شده‌اند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: تولید نهال در سال ۶۷ تا ۷۳ بسیار عالی بود و بعد از آن تا سال ۱۴۰۰ تنها ۲۰ میلیون اصله نهال کشت شد که این مساله باعث شده بود نهالستان‌های کشور غیر فعال شوند.

به گفته وی، نهالستان‌های کشور از نظر زیرساخت‌ها در مقایسه با سایر کشورهای دنیا بی‌نظیر هستند و با اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال در چهار سال، این نهالستان‌ها احیا شده‌اند.

شعبانیان افزود: برای اجرای طرح کاشت نهال در کشور، مکان اجرای کاشت نهال‌های تولید شده مشخص و به استان‌ها ابلاغ شده است و کمیته علمی ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها در حال پیگیری امور هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح کاشت نهال از اسفندماه سال گذشته شروع شده است، گفت: تا به امروز ۲۴۸ میلیون نهال تولید شده است.

این مسوول سازمان جنگل های و منابع طبیعی بر فراهم ساختن شرایط کاشت نهال در کشور تاکید کرد و اظهار داشت:برنامه‌ریزی برای کاشت نهال انجام شده و طرح کلی و اسناد پشتیبانی کلی استان‌ها برای مکان‌های که در آن طرح اجرا می‌شود تهیه شده است تا پس از انجام عملیات‌های مناسب‌سازی زیرساخت‌ها، کشت نهال از شهریورماه اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح سالانه ۲۵۰هزار اصله نهال تولید و کاشت می‌شود، اظهار داشت، پیش‌بینی می‌شود تا پایال سال بیش از ۲۸۰ میلیون نهال تولید شود.

به گفته وی، نهال‌های کشت شده در قالب چهار برنامه تولید نهال بومی برای مناطق جنگلی، فضای سبز و زراعت چوب و کاشت درخت در مناطق بیابانی اجرا می‌شود.

شعبانیان با اشاره به اینکه از برداشت چوب جنگلی در کشور ممنوع شده است، گفت: در این طرح نیاز چوبی کشور رفع و قیمت چوب کنترل و بخشی از نیازهای کارخانجات به چوب را تامین خواهد شد.

به گفته وی، ۳۰ درصد اجرای این طرح زراعت چوب است و کاشت گونه‌های مختلف از جمله صنوبر، تبریزی و اکالیپتوس در دستور کار قرار دارد.

دبیر طرح مردمی کاشت نهال در کشور گفت: تامین نهال برای فضای سبز از دیگر برنامه‌هاست که در این راستا کاشت نهال‌های سازگار و بومی در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر