۲۴۸ میلیون اصله نهاد تولید شد

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: تولید نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور به ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله رسید.

۲۴۸ میلیون اصله نهاد تولید شد

به گزارش مملکت آنلاین، رضا احمدی در گفت و گو با خبرنگاران به بررسی عملکرد سمنان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: ۲۵۰ میلیون اصله نهال دیگر با همکاری نهالستان‌های خصوصی استان‌ها تا پاییز امسال در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود تا آخر مهرماه امسال ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و در نهایت آماده کاشت برای سالجاری شود.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور با بیان اینکه مکان اجرای کاشت نهال های تولید شده مشخص و به استانها ابلاغ شد، افزود: کمیته علمی ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها در حال پیگیری امور هستند.

وی اضافه کرد: ۱۹۲ نهالستان در کشور فعال و اکنون ایران تبدیل به کارگاه فعال تولید نهال شده‌ است.

احمدی یادآور شد: تلاش کردیم تا کارآفرینان، صاحبان صنایع و افرادی همچون متخصصان و دانش آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی در این طرح حضور داشته باشند.

سمنان پیشرو در طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال

احمدی در مورد شرایط طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان سمنان هم اظهار کرد: طی چهار سال در مجموع ۱۰ میلیون نهال در این استان باید تولید شود و برای تحقق برنامه باید هر سال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال کاشته شود.

وی افزود: با توجه به وجود سه نهالستان در شهرستان‌های شاهرود، دامغان و سمنان تاکنون بیش از سه میلیون اصله نهال با مشارکت صنایع، شرکت شهرک‌ها و شهرداری تولید شده و از دی ماه این نهال ها در بین بخش خصوصی، مردم، شرکت شهرک‌ها و شهرداری‌های استان سمنان توزیع می‌شود.

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تحقق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در ادامه گفت: توسعه نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کاشت یک میلیارد درخت با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فن آور در سال جاری برنامه‌ریزی شد.

حمیدرضا سلیمانی افزود: در حوزه مدیریت جنگل نیز در چند استان برای گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی و حفاظتی دارند و گونه‌های کهنسال با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فن آور، طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان عملیاتی شد.

وی اظهار داشت: صدور شناسنامه الکترونیکی برای درختان جنگلی از سال گذشته در استان کرمانشاه به صورت آزمایشی آغاز شد.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: موضوع شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان هزینه‌بر و از این رو در مرحله نخست هدفگذاری به سمت و سوی درختان جنگلی است که ارزش‌های حفاظتی و ژنتیکی برای کشور دارند.

وی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور نیز افزود: برای اجرای این طرح بر استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمرکز شده است.

سلیمانی ادامه داد: نوآوری‌های اجتماعی یکی از نوآوری‌ها در قالب نرم‌افزاری محسوب می‌شود و در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت مسوولیت‌های اجتماعی اعم از افراد حقیقی و حقوقی برای کاشت یک میلیارد درخت به شکل مطلوب‌تری استفاده شود.

وی تقویت زیر سامانه پایش و رصد اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از دیگر برنامه‌ها در سال جاری در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌ها عنوان و تصریح کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و حتی رصدهای چشمی توسط مردم قصد داریم پایش اراضی ملی را فراگیر کنیم.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: با توجه به وسعت عرصه‌های بیابانی که تحت تاثیر فرسایش‌های بادی و آبی هستند، نیاز است تا خاک‌پوش‌ها غیرنفتی درهزاران هکتار عملیاتی شوند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۰ محصول دانش‌بنیان به عنوان خاک‌پوش غیرنفتی به صورت آزمایشی در عرصه‌های بیابانی کشور در مقیاس‌های چند هکتاری استفاده شده و برخی از این محصولات جواب مناسب داده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر