فرسایش شدید خاک در استان بوشهر

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶ تن در هکتار گزارش شده درحالی که این میزان در استان بوشهر ۲۲ تن اعلام شده است.

فرسایش شدید خاک در استان بوشهر

به گزارش مملکت آنلاین، غلامحسین کرمی در روز جهانی مقابله با بیابانزایی در گفت و گویی افزود: طبق مطالعات سال ۱۳۹۸ در زمینه کانال‌های فرسایش بادی در استان بوشهر، ۶ کانون فرسایش بادی به مساحت حدود ۵۲۶ هزار هکتار در این استان پراکنده است.

وی بیابان را بخشی از مناطق خشک با پوشش گیاهی ضعیف که میزان بارندگی سالانه آن کمتر از۲۵۰ میلی‌مترو تبخیر و تعرق بیشتر از میزان بارندگی سالانه عنوان کرد و افزود: این استان ۹۶۰ هزار هکتار اکوسیستم بیابانی شامل دشت‌های ریگی فعال و غیرفعال، جنگل‌های دست کاشت و طبیعی بیابانی، دشت‌های رُسی و رسوبی دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده خسارت سالانه ناشی از کانون‌های فرسایش بادی بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۷۱ میلیارد ریال است که با توجه به تورم سالانه این مبلغ امروز به چند برابر افزایش یافته است.

کرمی خسارت‌های ناشی از فرسایش بادی را تخریب و خسارت به منابع زیستی و اقتصادی شهرها و روستاهای واقع در قلمرو بیابان، خطوط مواصلاتی و راه‌ها، کانال‌های انتقال آب و آبیاری اراضی کشاورزی، شهرک‌ها و مجتمع‌های صنعتی، فرودگاه‌ها، واحدهای نظامی و انتظامی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: خسارت‌های ناشی از فرسایش بادی موجب بروز چالش‌هایی نظیر افزایش مخاطرات، ریسک سرمایه‌گذاری، توسعه منابع انسانی و مهاجرت می‌شود.

انجام بیش از ۱۷ هزار هکتار نهال‌کاری در استان بوشهر

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با هدف بیابانزدایی و تثبیت شن تاکنون ۱۷ هزار و ۶۴۸ هکتار نهال‌کاری در استان انجام شده است.

وی یادآور شد: گونه‌های درختی کاشته شده در مناطقی نظیر بردخون دیر، عیسوند و گندم ریز دشتستان، گناوه و دیلم شامل کُنار، کهور پاکستانی، گزشاهی و انواع آکاسیا است که تاثیر مضاعفی بر تثبیت ماسه‌های روان و بیابانزدایی دارد.

کرمی افزود: همچنین تاکنون حدود پنج هزار هکتار مالچ‌پاشی در مناطق بردخون دیر و چاهکوتاه شهرستان بوشهر و چهار هزار و ۳۱۵ هکتار پروژه ذخیره نزولات آسمانی و۳۷۰ کیلومتر بادشکن زنده اطراف جاده‌ها نظیر جاده بوشهر- برازجان و گناوه به دیلم اجرا شده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بزرگترین و کوچک‌ترین شهرستان‌های بیابانی استان بوشهربه ترتیب دشتی و عسلویه است به همین دلیل بیشترین سطح جنگل‌های دست کاشت بیابانی این استان با پنج هزار و ۴۸۹ هکتار مساحت مربوط به شهرستان دشتی و کمترین میزان با یک هزار و ۵۲ هکتار مربوط به شهرستان گناوه است.

کرمی در خصوص اعتبارات حوزه بیابانزدایی گفت: اعتبار مصوب در حوزه اعتبارات ملی و استانی ۱۱۰ میلیارد ریال است که با توجه به تخصیص نیافتن کامل این میزان اعتبار کفاف اقدامات انجام شده را نداشته و مشکلاتی را نیز برای اجرای پروژه‌ها ایجاد کرده است.

به گفته کرمی با این وجود اداره کل امور بیابان اقداماتی نظیر مراقبت و آبیاری نهالکاری در سطح ۹۰۵ هکتار، اجرای ۴۱۸ هکتار پروژه‌های هلالی آبگیر در شهرستانهای دیلم، گناوه و دشتی و ۸۰ هکتار جنگل‌های دست کاشت در شهرستان دیلم را انجام داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر