خشکسالی شدید در سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ۸۲ درصد مساحت این استان پهناور دچار خشکسالی بسیار شدید و شدید است.

خشکسالی شدید در سیستان و بلوچستان

به گزارش مملکت آنلاین، محسن حیدری اظهارداشت: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده (SPEI)، در مدت زمان یکساله تا پایان فروردین ماه امسال ۸۶.۸ درصد از سیستان و بلوچستان درگیر پدیده خشکسالی است که این مقدار در منطقه سیستان ۹۹ درصد و در منطقه بلوچستان ۸۵.۵ درصد بوده است.

وی ضمن ابراز نگرانی از ادامه دار بودن روند خشکسالی در سیستان و بلوچستان افزود: در مدت زمان ۱۰ ساله از ۹۹.۶ درصد مساحت درگیر خشکسالی این استان تقریبا ۸۲ درصد آن دچار خشکسالی بسیارشدید و شدید بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: میانگین دمای استان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۹.۶ درجه سلسیوس بوده که از افزایش ۰.۷ درجه‌ای دمای استان نسبت به دوره بلند مدت مشابه برخوردار است.

وی تصریح کرد: تاثیرات خشکسالی در هر منطقه خاص و متفاوت شرایط اقلیمی آن منطقه بوده و مدت آشکار شدن آسیب‌های آن نیز ممکن است در مناطق مختلف، تفاوت داشته باشد، اما آنچه مشهود هست آسیب‌های جدی آن بر روند طبیعی فعالیت‌های انسانی، حیات گیاهی و زندگی جانوری و همچنین تاثیر آن بر حوزه کشاورزی، صنعت، اقتصادی، اجتماعی و میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

حیدری افزود: استان پهناور سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰ سال است درگیر تبعات تغییرات اقلیمی و بدنبال آن گرفتار خشکسالی مزمن و کمبود شدید منابع آبی بوده و برخاستن ریزگردها و وزش بادهای شدید از پیامدهای تغییرات اقلیمی در این منطقه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر