خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به اراضی زراعی آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی در اثر خشکسالی به ۱۱۷ هزار هکتار از اراضی زراعی استان خبر داد.

خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به اراضی زراعی آذربایجان‌شرقی

به گزارش مملکت آنلاین، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اینکه در اثر این عارضه طبیعی ۱۰۲ هزار تن از محصولات زراعی استان خسارت دیده است، گفت: عمده خسارت‌های ناشی از خشکسالی به شهرستان‌های هوراند، کلیبر، اهر و خداآفرین وارد شده است.

وی اظهار کرد: از سطح خسارت‌دیده در این چهار شهرستان، ۴۰ هزار و ۲۷۴ هکتار تحت پوشش بیمه است و برای این سطوح مشکلی در پرداخت خسارت وجود ندارد اما در مورد بقیه اراضی خسارت دیده باید برنامه‌ریزی لازم انجام و به کشاورزان در این زمینه کمک شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در شهرستان‌های اعلام‌شده، ۷۰ تا ۹۰ درصد از سطح زیر کشت گندم و جو دیم،۵۰ تا ۸۰ درصد از سطح زیر کشت حبوبات دیم، ۶۰ تا ۸۰ درصد از سطح زیر کشت علوفه دیم و ۷۰ تا ۹۰ درصد از سطح زیر کشت سایر محصولات زراعی دچار خسارت ناشی از خشک‌سالی شده‌است.

فتحی در خصوص تغییرات میزان بارندگی در سال زراعی جاری گفت: میانگین بارندگی بلندمدت در شهرستان‌های هوراند، کلیبر، اهر و خداآفرین در مجموع ۲۱۴ میلی‌متر است اما در سال جاری میانگین بارندگی این چهار شهرستان ۹۰ میلی‌متر بود.

وی خاطرنشان کرد: تنش خشکی، کاهش منابع آبی و ذخایر زیرزمینی و کاهش حجم سدها از جمله مسائلی است که استان را تهدید می‌کند و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، کشت در محیط‌های کنترل‌شده و بیمه کردن اراضی کشاورزی ازجمله اقداماتی است که می‌تواند خسارت کشاورزان در اثر خشک‌سالی را به حداقل برساند.

فتحی رعایت الگوی کشت را یکی از الزامات کشاورزی دانست و ادامه داد: کشاورزان با رعایت الگوی کشت می‌توانند علاوه بر ایفای نقش خود در تأمین امنیت غذایی و تولید محصولات مبتنی بر نیاز بازار در حفظ منابع آبی و عدم وارد آمدن خسارت ناشی از خشکسالی نیز کمک کنند.

وی افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی را یکی دیگر از راه‌های کاهش خسارات وارده ناشی از خشکسالی به کشاورزی عنوان کرد و افزود: استفاده از دانش روز دنیا در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول می‌تواند نقش مؤثری در کاهش میزان خسارت خشکسالی در کشاورزی داشته باشد.

فتحی با اشاره به رسالت ترویجی جهاد کشاورزی و محوریت موضوع ترویج و آموزش در فعالیت‌های این سازمان، گفت: اطلاع‌رسانی و آموزش‌های خدماتی از سوی کارشناسان جهاد به کشاورزان جهت آمادگی در مقابل خشکسالی و استفاده بهینه از آب به‌صورت مستمر صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم با بالا بردن آگاهی کشاورزان، میزان خسارت را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر