بارندگی در لرستان هم ۲۳ درصد کاهش یافت

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون بارش‌های خوبی را در سطح استان داشتیم اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش بارش‌ها هستیم.

بارندگی در لرستان هم ۲۳ درصد کاهش یافت

به گزارش مملکت آنلاین، بهروز مرادپور اظهار کرد: سال بارشی ابتدای مهرماه تا پایان شهریورماه سال آینده است، از ابتدای مهرماه تاکنون بارش‌های خوبی را در سطح استان داشتیم.

وی ادامه داد: در خرم‌آباد ۱۱۸ میلی‌متر بارش داشتیم که نسبت به سال گذشته یک درصد و نسبت به بلندمدت ۲۳ درصد کاهش بارش‌ها را داشتیم.

مرادپور عنوان کرد: بارش‌هایی که تا روز شنبه اتفاق افتاده بیشترین آن مربوط به شهرستان دورود با ۱۷۶ میلی‌متر و کمترین آن مربوط به الشتر با ۱۳۱ میلی‌متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان ادامه داد: جایی مانند شهرستان الشتر تا روز شنبه نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۵ درصد کاهش بارش‌ها را داشته است.

وی بیان کرد: بارش شهرستان بروجرد نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته، کوهدشت نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۱۷ درصد کاهش بارش داشته است.

مرادپور تصریح کرد: شهرستان الیگودرز نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش ولی نسبت به بلندمدت افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی لرستان بیان کرد: بارش‌های پلدختر نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته ولی نسبت به بلندمدت پنج درصد کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین نورآباد نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته و در شهرستان ازنا نسبت به سال گذشته تغییری نداشته ولی نسبت به بلند مدت ۱۰ درصد کاهش بارش‌ها را داشتیم.

مرادپور تصریح کرد: در رومشکان نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش ولی نسبت به بلند مدت ۱۱ درصد کاهش بارش را داریم.

مدیرکل هواشناسی لرستان افزود: سراب دوره نسبت به سال گذشته هفت درصد و نسبت به بلند مدت نیز ۳۲ درصد کاهش بارش‌ها را داشتیم.

وی افزود: جاهایی مانند ایمان‌آباد، ریمله، سپیددشت، سیلاخور، شول‌آباد پر بارش بودند و نسبت به سال گذشته افزایش بارش داشته‌اند.

مرادپور با اشاره به این‌که در کشور توانایی باروری ابرها را داریم اما باید در سطح ملی تصمیم گرفته شود و در شرایط بحرانی از آن استفاده می‌شود، عنوان کرد: این تصمیم حاکمیتی است و دست استان‌ها نیست.

مدیرکل هواشناسی لرستان عنوان کرد: تمام دغدغه ما این بود که از لحاظ برخورداری تجهیزات روز هواشناسی استانمان را به حد استان‌های بزرگ برسانیم.

وی ادامه داد: لرستان به دلیل توپوگرافی خاص همواره در معرض سیل و خسارت‌های فراوان قرار دارد و به سمتی حرکت کردیم که دیدیم نیاز استان اطلاع‌رسانی به موقع بوده که در این راستا به تجهیزاتی مانند سامانه هشدار سیل نیاز داریم که سال ۱۴۰۰ خریداری، نصب و به بهره‌برداری رسید.

مرادپور عنوان کرد: سامانه رادار نیز دیگر سامانه حیاتی برای استان بود که هفت استان در کشور از این تجهیزات بهره‌مند هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر