بارندگی در استان همدان، ۸۵ درصد کاهش یافت

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: میزان بارش برف و باران از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهر) تاکنون، ۸۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

بارندگی در استان همدان، ۸۵ درصد کاهش یافت

به گزارش مملکت آنلاین، محمد ضروری بیان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و اقلیمی، باید برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای افق سال ۱۴۲۵ را از امسال طراحی کنیم تا در آن زمان، خدمات لازم، به خوبی برای جمعیت ساکن در مناطق مختلف استان ارائه شود.

وی ادامه داد: همدان بیش از ۳۵۰۰ سال قدمت شهرنشینی دارد که نشان می‌دهد مردم این خطه، از هزاران سال پیش تاکنون خود را با اقلیم این منطقه سازگار کرده‌اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: قنات به عنوان یکی از راهکارهای تأمین آب، از اختراعات و افتخارات ایران محسوب می‌شود که در طول هزاران سال گذشته، به عنوان یک شبکه سنتی، خدمات آبرسانی را برای مردم ارائه داده است.

ضروری تاکید کرد: استان همدان یکی از معدود استان‌هایی است که به واسطه موقعیت جغرافیایی، منابع آبی آن به سه حوضه آبریز مختلف سرازیر می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: ۴۶ درصد از استان همدان در حوضه آبریز فلات مرکزی (قره‌چای)، ۳۴ درصد در محدوده آبریز کرخه و ۱۱ درصد نیز در حوضه آبریز سپیدرود قرار دارد.

ضروری با اشاره به اینکه کمتر استانی در محدوده این سه حوضه آبریز قرار دارد، افزود: شیب بالا و موقعیت جغرافیایی، موجب نبود رودخانه دائمی، فصلی شدن رودخانه‌ها و کاهش ذخیره آب در استان همدان شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش بلند مدت در استان همدان، سالانه ۳۴۰ میلی متر است، اظهار کرد: امسال در سومین سال پیاپی خشکسالی قرار داریم و در سه ماه نخست سال آبی جاری (یکم مهر ماه) تاکنون میانگین بارش‌ها در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۸۵ درصد کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تصریح کرد: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون، شهر همدان ۱۴ میلی متر بارش داشته است در حالی که با وجود شرایط خشکسالی، این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۸۶ میلی متر ثبت شده است.

ضروری با اشاره به اینکه همدان از لحاظ بارندگی بدترین وضعیت را در بین استان‌های کشور دارد، بیان کرد: کاهش بارندگی در سال گذشته موجب ایجاد بحران و جیره بندی آب به مدت ۵۴ روز در شهر همدان شد.

وی عنوان کرد: استان همدان ۱۳ محدوده مطالعاتی حوضه آبریز دارد که پنج محدوده آن متعلق به حوضه آبریز فلات مرکزی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۷۷.۵ درصد در بخش روان آب حوضه آبریز فلات مرکزی (قره چای)، میزان بارندگی کاهش یافته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر