پایان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۷۳ کشور

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۱۵۶ نمایندگی‌ خارجی در ۷۳ کشور که از ساعت هشت صبح شنبه گذشته آغاز شده بود، پس از پنج روز در ساعت ۱۷ چهارشنبه پایان یافت.

پایان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۷۳ کشور

به گزارش مملکت آنلاین، بر اساس اعلام شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با کمی افزایش نسبت به دور نخست، به حدود یک میلیون و ۸۴۰ نفر رسید و اتباع ترکیه در ۷۳ کشور پای صندوق‌های رای رفته و برای انتخاب رئیس جمهور دوره سیزدهم رای دادند.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که در دور دوم انتخابات رئیس جمهوری بیش از سه میلیون و ۴۱۶ هزار نفر از شهروندان این کشور که در کشورهای خارجی ساکن هستند، حق رای داشتند که در مدت پنج روز از ۲۰ تا ۲۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۳۰ اردیبهشت تا سوم خردادماه ۱۴۰۲) رای دادند.

پس از اعلام نتایج انتخابات همزمان پارلمانی و جمهوری ترکیه که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار شد، شورای عالی انتخابات این کشور به دلیل کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد حاضر اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌اند.

بر اساس نتایج اعلام شده، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل این کشور نیز در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه) برگزار خواهد شد، ولی رای گیری دور دوم در خارج به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور، چند روز قبل از این رویداد سیاسی انجام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر